Cílem předmětu je představit obsah, výzkumná témata a klíčové koncepty historické geografie a environmentálních dějin.
Obsah předmětu je koncipován s ohledem na požadavky SZZK v navazujících magisterských programech/oborech: Krajina a společnost, Sociální geografie a regionální rozvoj, Regionální a politická geografie a Učitelství geografie pro střední školy. Absolvování předmětu by mělo studentům usnadnit zpracování závěrečných prací a přípravu k SZZK.
Obsah přednášek a semináře se dotýká zejména následujících témat:
Úvod do problematiky (3. 10., Zdeněk Kučera, Martina Tůmová, Pavel Chromý) seznámení se strukturou kurzu a s podmínkami zápočtu a zkoušky
Geografie transformací a proměn (10. 10., Zdeněk Kučera) proměny geografického prostředí, jejich příčiny a důsledky; moc, kultura a percepce v utváření geografického prostředí; paměť a identita; aplikovaná historická geografie
Základy archivní práce (17. 10., Martina Tůmová)
úvod do archivnictví; archiv a archivní dokumenty jako zdroj historickogeografického poznání
Hranice a jejich funkce (31. 10., Pavel Chromý) význam a funkce hranic na (mezi)národní a vnitrostátní úrovni; proměny hranic Česka v kontextu střední Evropy; vývoj správního členění Česka; percepce hranic
Region a jeho identita (7. 11., Pavel Chromý) regionální dějiny a historická geografie; utváření regionů a proměny polarizace prostoru; sociálně konstruktivistické přístupy ke studiu regionů (regionální identita a image)
Kartografické prameny (14. 11., Martina Tůmová) individuální a srovnávací kartografické prameny; využití kartografických pramenů v geografické práci; mapové archivy a dostupnost kartografických pramenů
Město (21. 11., Martina Tůmová) historická geografie a proměny měst a městské kultury; dokumentace vývoje měst v Česku z pohledu historické geografie a historické kartografie
Krajina (28. 11., Zdeněk Kučera) koncept krajiny v historické a kulturní geografii; proměny historické krajiny a jejich hybné síly; krajina a identita
Obraz a reprezentace (5. 12., Zdeněk Kučera) vizuální prameny; obraz jako prostředek reprezentace, poznání a výzkumu; proměny přístupů k vizuální reprezentaci v historické a kulturní geografii
Dědictví a vnímání minulosti (12. 12., Zdeněk Kučera) koncept dědictví a jeho praktický význam; autenticita; dědictví a identita; péče o dědictví; proměny a ztráta dědictví; ochrana a prezentace dědictví ve vztahu k rozvoji území
Environmentální dějiny (19. 12., Pavel Chromý) cíle a rozvoj disciplíny; výzkumná témata a přístupy
Závěrečné shrnutí (2. 1., Zdeněk Kučera, Martina Tůmová, Pavel Chromý) závěrečná diskuze a udělení zápočtů; upřesnění podmínek zkoušky
V průběhu přednášky a semináře se studenti seznámí se základy historické geografie a environmentálních dějin: předmětem a objektem studia obou disciplín, srovnávají je s náplní a cíli příbuzných oborů, hlavními směry a tématy výzkum ů ve světě a v Česku, diskutují přínos historické geografie a environmentálních dějin geografii obecně. Dále se studenti seznamují s hlavními procesy proměn společnosti a krajiny v minulosti, možnostmi výzkumu, rekonstrukce a ochrany historických krajin, problematikou péče o dědictví na různých významových úrovních a v neposlední řadě získávají povědomí o práci s různorodými prameny historickogeografického poznání.
Interaktivní forma výuky umožňuje studentům uplatnit poznatky např. z historické, kulturní, regionální, religiózní, politické, fyzické a dalších disciplín geografie, ze studií krajiny a dědictví, z kulturních, regionálních, environmentálních a hospodářských dějin, archeologie, sociologie, kartografie apod. V průběhu předmětu mohou být uplatněny prvky distančního vzdělávání. Způsob případného využití nástrojů distančního vzdělávání bude upřesněn.