V akademickém roce 2021/2022 bude výuka v prvních týdnech semestru probíhat distančně (z důvodu zahraniční stáže vyučujícího). Zhruba od začátku března bude pak pokračovat prezenční formou. O podrobnostech budou studenti informováni e-mailem.
Sylabus:
Teoretické zarámování výuky předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT o Obecné vzdělávací cíle a jejich návaznost na cíle zeměpisu (dějepisu, přírodopisu) na II. stupni o ČLOVĚK A JEHO SVĚT v kurikulárních a školních dokumentech o Vlastivěda, přírodověda, prvouka a jejich výukové materiály o Vzdělávací c íle dle nejběžnějších metodik (revidované Bloomovy taxonomie včetně afektivních a psychomotorických cílů a podle metodiky DOK) o Aplikace výše identifikovaných cílů při plánovaní výuky dle švýcarské metodiky Golay a kol. (2006) o Aktuální pojetí školní vlastivědy u nás a ve světě o Vlastivěda a kulturní a historická geografie
Praktické aspekty výuky předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT o Obsahová analýza učiva předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT o Strategie plánování výuky (od časově tematického plánu po konkrétní přípravy hodin) o Současné otázky oborových didaktik zeměpisu a dějepisu při výuce vlastivědy o Integrace předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT, mezipředmětové vztahy o Pedagogický konstruktivismus ve výuce předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT o Terénní, badatelská a projektová výuka o Mapové dovednosti žáků ve výuce vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT o Specifické poruchy učení a jejich limity ve výuce o Elektronická zařízení jako pomocníci ve výuce o Příklady aplikace různých forem a metod výuky
Náslechová praxe, párová výuka, příprava a realizace projektového dne
Cílem předmětu je připravit studenty na aktivní zvládnutí výuky předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT, respektive pochopení jeho teoretických, obsahových i metodických specifik. Jejich znalost je výhodou pro kontinuální navázání výuky zeměpisu na druhém stupni ZŠ, popř. na střední škole.