Úvod do problematiky:
Vyhledávání informací, prohledávání webu, analýza sociálních sítí
Aktuální výzkum v oblasti sociálních sítí a směr dalšího vývoje
Základní paradigmata pro analýzu sociálních sítí:
Popis dat a modelů, předzpracování textu a webových stránek, modely pro grafová data, vlastnosti statických a dynamických grafů
Izomorfizmus podgrafů, problém největšího společného podgrafu
Zjišťování shody a výpočet vzdálenosti na grafech
Topologické deskriptory
Časté transformace založené na znalosti (pod)struktury a dobývání znalostí z grafů
Klastrování a klasifikace grafů
Techniky pro dobývání znalostí z webu:
Web crawling a vyhledávání zdrojů
Indexování a zpracování dotazu ve vyhledávačích, ovlivňování výsledků vyhledávání
Řadicí algoritmy: PageRank a HITS
Doporučovací systémy: metody založené na obsahu, kolaborativní filtrování, grafové metody, klastrovací metody, modely založené na LSI
Dobývání znalostí o využívání webu: sběr dat a jejich předzpracování, zjišťování a analýza poznatků o způsobu využívání webu
Přístupy pro analýzu sociálních sítí:
Úvod a základní vlastnosti, míry pro centralitu a prestiž
Vyhledávání komunit: algoritmus Kernighan-Lina a jeho analýza, klastrovací algoritmy, prolínající se komunity
Klasifikace uzlů a šíření jejich vlastností, analýza sociálního vlivu, detekce expertů v sociálních sítích
Evoluce a predikce linků v sociálních sítích
Aplikace:
Analýza sentimentu
Zjišťování názoru: zjišťování názoru na základě příznaků a sumarizace, vyhledávání a spamování názorů
Dobývání znalostí z dat, textu a multimedií na sociálních sítích
Reklama na webu
Koncept sociálních sítí se používá pro modelování vzájemných vztahů mezi lidmi (ale i jinými objekty jako např. chemickými sloučeninami).
Zajímavé problémy sahají od hledání důležitých strukturálních vzorů, které ovlivňují vzájemnou interakci jednotlivých aktérů v síti, přes analýzu sentimentu, která studuje názory, emoce a postoje lidí, až po analýzu a vývoj struktury sociální sítě samotné. Současné trendy směřují spíše k internetovým sociálním sítím, jako jsou např. Facebook, LinkedIn a MySpace. Ty totiž podporují mimořádně snadný sběr dat použitelných pro nejrůznější aplikace.