Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální sítě a jejich analýza

Předmět na Matematicko-fyzikální fakulta |
NAIL116

Sylabus

Úvod do problematiky:

Vyhledávání informací, prohledávání webu, analýza sociálních sítí

Aktuální výzkum v oblasti sociálních sítí a směr dalšího vývoje

Základní paradigmata pro analýzu sociálních sítí:

Popis dat a modelů, předzpracování textu a webových stránek, modely pro grafová data, vlastnosti statických a dynamických grafů

Izomorfizmus podgrafů, problém největšího společného podgrafu

Zjišťování shody a výpočet vzdálenosti na grafech

Topologické deskriptory

Časté transformace založené na znalosti (pod)struktury a dobývání znalostí z grafů

Klastrování a klasifikace grafů

Techniky pro dobývání znalostí z webu:

Web crawling a vyhledávání zdrojů

Indexování a zpracování dotazu ve vyhledávačích, ovlivňování výsledků vyhledávání

Řadicí algoritmy: PageRank a HITS

Doporučovací systémy: metody založené na obsahu, kolaborativní filtrování, grafové metody, klastrovací metody, modely založené na LSI

Dobývání znalostí o využívání webu: sběr dat a jejich předzpracování, zjišťování a analýza poznatků o způsobu využívání webu

Přístupy pro analýzu sociálních sítí:

Úvod a základní vlastnosti, míry pro centralitu a prestiž

Vyhledávání komunit: algoritmus Kernighan-Lina a jeho analýza, klastrovací algoritmy, prolínající se komunity

Klasifikace uzlů a šíření jejich vlastností, analýza sociálního vlivu, detekce expertů v sociálních sítích

Evoluce a predikce linků v sociálních sítích

Aplikace:

Analýza sentimentu

Zjišťování názoru: zjišťování názoru na základě příznaků a sumarizace, vyhledávání a spamování názorů

Dobývání znalostí z dat, textu a multimedií na sociálních sítích

Reklama na webu

Anotace

Koncept sociálních sítí se používá pro modelování vzájemných vztahů mezi lidmi (ale i jinými objekty jako např. chemickými sloučeninami).

Zajímavé problémy sahají od hledání důležitých strukturálních vzorů, které ovlivňují vzájemnou interakci jednotlivých aktérů v síti, přes analýzu sentimentu, která studuje názory, emoce a postoje lidí, až po analýzu a vývoj struktury sociální sítě samotné. Současné trendy směřují spíše k internetovým sociálním sítím, jako jsou např. Facebook, LinkedIn a MySpace. Ty totiž podporují mimořádně snadný sběr dat použitelných pro nejrůznější aplikace.