Charles Explorer logo
🇨🇿

Moderní trendy ve fyzikálním vzdělávání

Předmět na Matematicko-fyzikální fakulta |
NDFY054

Sylabus

Přístupy k učení a výuce: behaviorismus, transfer znalostí, učení objevováním, konstruktivistický přístup.

Konstruktivismus - móda či užitečné paradigma? Role prekonceptů v učení, typické prekoncepty v oblasti fyziky. Konstruktivismus radikální a sociální, vývoj konstruktivistického přístupu.

Rozvoj poznávacích schopností žáků, snahy o urychlení kognitivního rozvoje.

Výuka vycházející z kontextu.

Jazyk a typy komunikace v přírodovědném vzdělávání, role vzájemné diskuse studentů.

Praktické experimenty, laboratorní práce a projekty - vývoj názorů na jejich místo a efektivitu.

Technologie (zejména ICT) ve výuce fyziky.

Postoje žáků a studentů k fyzice (jako k oboru a ke školnímu předmětu), otázky motivace.

Proč učit fyziku. (Různé odpovědi, jejich kritika a co z toho plyne.)

Role učitelů v rozvoji fyzikálního vzdělávání.

Anotace

Výběrový seminář seznamující s některými teoretickými přístupy a výsledky výzkumů v oblasti fyzikálního a přírodovědného vzdělávání a souvisejícícmi snahami a trendy ve vzdělávací praxi (zejména v anglosaských zemích).

Určeno pro posluchače vyšších ročníků studia učitelství fyziky a doktorského studia v oboru Obecné otázky fyziky.