Učitelská profese - prohloubení poznatků z bakalářského studia. Posuny v žákovské populaci a jejich dopady na učitelskou profesi. Individuální pojetí učitelství, zjišťování vlastních specifik pedagogického působení.
Sociální aspekty vzdělávání - prohloubení poznatků z bakalářského studia. Rozdíly mezi rodinnou a školní socializací. Psychologické aspekty spolupráce s rodinou. Interakce učitel - žák (žáci). Zákonitosti procesu připisování příčin po úspěchu a neúspěchu žáků. Kauzální atribuce a školní výkon. Učitelova očekávání (,,sebenaplňující proroctví''). Vznik, funkce a změna postojů. Předsudky a stereotypy. Typizování žáků, preferenční postoje učitele.
Struktura a dynamika malé sociální skupiny. Psychologie školní třídy a možnosti intervence v práci se třídou. Činitelé ovlivňující stav a vývoj školní třídy. Sociometrie, metody zjišťování vztahů ve skupině (SORAD). Faktory ovlivňující třídu jako skupinu: pohlaví, velikost skupiny, etnické složení třídy, školní úspěšnost, sociokulturní zázemí žáků. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze. Diagnostika třídního a školního klimatu, interpretace získaných diagnostických údajů o struktuře třídy. Osobnost třídního učitele a jeho kompetence při vedení třídy. Možnosti intervence v práci se třídou: třídní setkávání jako prevence vzniku nežádoucího chování ve třídní skupině, restrukturace problémové třídy.
Psychický vývoj - prohloubení poznatků z bakalářského studia - hlavní vývojové oblasti (tělesná, motorická, percepční, kognitivní, řečová a jazyková, osobnostní, sociální, morální). Vývoj v jednotlivých životních etapách: předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescence, dospělost a stáří. Hlavní vývojové koncepce (Erikson, Piaget, Vygotskij).
Motivace ve škole - prohloubení poznatků z bakalářského studia - motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty, flow). Diagnostika žákovské motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňování žákovské motivace. Žákovské zaujetí školní prací (úkolem). Žák v širších biodromálních souvislostech. Vztah k budoucnosti jako činitel žákovské motivace. Volní procesy a jejich diagnostika. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (strach a nuda ve škole, motivační konflikty). Překonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole. Psychologická rizika a úskalí spojená s hodnocením.
Učení a poznávání - prohloubení poznatků z bakalářského studia. Učení ve školním kontextu: Autoregulace učení - vzdělávací autoregulace (diagnostika a rozvoj). Strategie efektivního učení. .Individuální zvláštnosti učení: Kognitivní styl, učební styl (žákovo pojetí učení, učební strategie, učební přístupy). Dětská interpretace světa - žákovo pojetí učiva. Pojem metakognice. Učení a chyba - práce s chybou. Specifické poruchy učení - výskyt, nejčastější projevy, diagnostika, přístup učitele, náprava. Žáci se specifickými edukačními potřebami - žáci s potížemi při učení, žáci pracující pod a nad své schopnosti, nadaní žáci, žáci s poruchami chování.
Systém poradenských služeb ve školství. Odborné kompetence pracovníků v systému poradenských služeb ve školství: výchovní poradci, školní metodik prevence, odborník na reedukaci SPU, školní psycholog. Spolupráce s PPP, SPC, SVP.
Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání. Copingové strategie., Krizová intervence. Lidský vztah jako součást profese. Syndrom vyhoření a jeho prevence. Šikana ve škole a její prevence.
Vývojové problémy v období dospívání ve vztahu ke školní práci a chování. Akcelerace ve vývoji, problémy v hledání vlastní identity, vztah dospívajících k autoritám. Základní informace z patopsychologie v daném věkovém období - možné odchylky ve vývoji, narušené chování, problémy spojené s narušením citového prožívání, skupina jako možný zdroj sociálních problémů. Rodinná socializace, rodinné výchovné styly , problémy dětí z narušených rodin, důsledky citové subdeprivace, zanedbávání a zneužívání dětí. Sociokulturní handicap žáků z odlišných etnik.
Žáci se specifickými edukační potřebami. Žáci s potížemi v učení, žáci pracující pod a nad své schopnosti. Školní problémy podprůměrně prospívajících žáků. Nadprůměrně nadané děti a možnosti jejich vzdělávání. Specifické poruchy v učení (SPU), příčiny, reedukace. Žáci s poruchou pozornosti a hyperaktivitou, problémy žáků s ADD/ADHD.
Prevence nežádoucího chování ( vzniku sociopatogenních jevů), preventivní práce se školní třídou a specificky zaměřenými skupinami žáků s rizikovým chováním. Odborné kompetence pracovníků v systému poradenských služeb ve školství: Školní poradenské pracoviště: výchovný poradce, školní metodik prevence, odborník na reedukaci SPU, školní psycholog, třídní učitel. Týmová spolupráce školního poradenského pracoviště s pedagogickým sborem. Vyhláška 72/ 2005 Sb.
Přednášky jsou věnované vybraným oblastem pedagogické, sociální a vývojové psychologie, které jsou významné pro práci učitele. Cílem seminářů je aktivní osvojení základních poznatků a technik z oblasti pedagogické a školní psychologie.