Charles Explorer logo
🇨🇿

Diagnostika a autodiagnostika pro učitele

Předmět na Matematicko-fyzikální fakulta |
NPEP501

Sylabus

Koncepce přípravy kompetentního učitele

Koncept osvojování profesních kompetencí učitelem se zaměřením na vyučovací činnost

Definice a vymezení pojmů: autodiagnostika, subjektivní (implicitní) teorie, sebereflexe

Subjektivní teorie - teoretický koncept; role a funkce subjektivních teorií v práci učitele

Autodiagnostika jako jeden z předpokladů a účinný nástroj sebereflexe učitele - teoretický koncept

Autodiagnostické strategie - přehled

Autodiagnostická strategie v oblasti subjektivní teorie účinnosti vyučování (praktické ukázky)

Autodiagnostika v oblasti subjektivní, implicitní teorie úspěšného žáka a možnosti sebereflexe (praktické ukázky)

Sebereflexe učitelových subjektivních teorií v oblasti učební motivace žáků (praktické ukázky)

Diagnostické metody pro učitele: „subjektivní zodpovědnost učitele za výkony žáků“; „školní a třídní klima“; „diagnostika motivační struktury žáků“ …..)

Ukázky výzkumných projektů souvisejících s autodiagnostikou

Anotace

Předmět seznamuje s diagnostickými metodami pro učitele. Zároveň ukazuje možnosti sebereflexe učitele na základě použití autodiagnostických metod.

Autodiagnostické metody dávají možnost poznat specifiku vlastního pedagogického působení, vlastní individualitu a její zdroje a odhadnout neadekvátní přístupy k žákům i cesty k nápravě.