Charles Explorer logo
🇨🇿

Optika pro počítačovou grafiku

Předmět na Matematicko-fyzikální fakulta |
NPGR030

Sylabus

1. Od Maxwellových rovnic ke kvantové teorii. Paprsky, vlny a fotony. Monochromatická harmonická vlna, její amplituda, frekvence a fáze. Polarizované světlo.

2. Zjednodušený popis šíření vln. Superpozice světelných vln. Interference. Vlnoplochy a Huygens-Fresnelův princip. Fermatův princip.

3. Odraz a lom světla na optických rozhraních. Disperze indexu lomu. Zrcadla, hranoly a čočky. Vláknová optika.

4. Geometrická optika. Čočková rovnice. Ray tracing. Základní zobrazovací přístroje a jejich rozlišovací schopnost.

5. Koherentní a nekoherentní záření. Interference na tenkých vrstvách. Iridescence. Fotonické krystaly. Holografie.

6. Difrakce světla. Rozptyl světla na optických nehomogenitách.

7. Optické jevy v atmosféře.

8. Fotometrie. Detektory světla. CCD a CMOS kamery.

9. Klasické zdroje světla. Fotodiody. Lasery.

10. Absorpce světla. Luminiscence. Vliv absorpce, lomu, odrazu a rozptylu světla na vzhled hmotných předmětů.

11. Lidský zrak. Hlavní kategorie optických iluzí a jejich příklady.

12. Fourierovská optika.

Anotace

Tématem přednášky jsou základní optické principy, které potřebujeme znát, chceme-li porozumět jak povaze efektů ovlivňujících vzhled hmotných předmětů v reálném světě, tak funkci optických přístrojů sloužících k jejich zobrazování.