Architektura počítače
- stored program computer: von Neumann a Harvard architektury
- procesor + operační paměť + vstup/výstup
- řadiče zařízení
- technologie pro ukládání dat
Reprezentace a manipulace s č íselnými daty
- dvojková a šestnáctková soustava
- reprezentace celých čísel (bezznaménková a znaménková)
- reprezentace reálných čísel s pevnou a pohyblivou desetinnou čárkou
- aritmetika v počítači
- bitové operace
Reprezentace dat
- strukturovaná data a datové formáty
- reprezentace textu a kódování znaků (včetně Unicode)
- přehled reprezentace obrazových dat (pixel, bitmapa, bitová hloubka, vektorová data)
- přehled reprezentace zvukových dat (vzorek, vzorkovací frekvence)
Paměť
- bity, byty
- adresa a adresový prostor
- ukládání dat v paměti: struktury, endianita dat, koncept zarovnání dat
Soubory
- soubor jako posloupnost bytů (textové vs. binární soubory) a analogie s adresovým prostorem
- základní operace se soubory
- adresáře a hierarchická struktura souborů
Operační systém
- základní představa o OS jako abstrakční vrstvě mezi HW a aplikacemi
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy fungování počítačů.
Předmět neočekává žádné vstupní znalostí o fungování počítače, a je koncipován tak, aby studenti nahlédli pod běžnou uživatelskou představu o počítači, a v
širších souvislostech získali elementární programátorský pohled na reprezentaci dat v počítači, způsoby jejich zpracování počítačem, a na vazbu mezi programem a hardware.