PRINCIPY ZPRACOVÁNÍ ELEKTRONICKÝCH INFORMACÍ
Orientace v OS, LAN, WAN, základní typy a formáty souborů
Operační systém a aplikační software
Přístup ke cloudovým službám s využitím aplikačních programů z různých operačních systémů (Windows, Linux, Apple, Android)
Základy zpracování dat v textovém editoru, tabulkovém kalkulátoru, prezentačním programu a grafickém editoru vč. analogií v cloudovém prostředí
CHARAKTERISTIKA CLOUDOVÉHO PROSTŘEDÍ
Prostředí webového prohlížeče, zásady práce s cloudovou informací, BYOD
URL, síťové služby, záložky, streaming, instantní komunikace
Vazba na účet, synchronizace, bezpečnost, dvoufázová autentizace
Nastavení účtu, rozšíření prohlížeče, síťový OS, bezpečné odhlášení
Druhy přístupů do cloudu (Windows, Chrome OS, Chromium, Android, iOS)
ORIENTACE V CLOUDOVÝCH SLUŽBÁCH
Princip a možnosti cloudového úložiště, propojení s aplikacemi, kvóta
Prostředky síťové komunikace (mail, chat, sociální sítě)
Prostředky síťové práce (office formáty, grafické a mediální editory)
Prostředky síťové kolaborace (sdílení, komentáře, revize, návrhy úprav)
Práce na sdíleném projektu (Formulář, myšlenkové mapy, diagram, role)
Publikování cloudových dat (tvorba a publikování informačního systému)
VYBRANÁ CLOUDOVÁ PROSTŘEDÍ A JEJICH APLIKACE
Google Apps a Google Apps pro vzdělávání - přístup ke službě, účty a účty ve vlastní doméně
Charakteristika služeb dostupných v rámci Google Apps pro vzdělávání - Disk, Text, Tabulka, Formuláře, Prezentace, Kresba, Mapa, Youtube, Weby, Goo.gl atd.
Další online office prostředí - 365 a One Drive, Zoho a OnlyOffice, stream Libre Office
On-line úložiště dat - Dropbox, Box, Asus Eee Storage atd.
Sociální sítě, zejména siť Google+ vrámci služby Google Apps pro vzdělávání - Komunity, Kruhy a Skupiny v G+, videokonference, realtime API
Časová osa projektu - sdílené kalendáře, Události,
Nástroje reálně časové komunikace, prezentace a kolaborace - Google Hangouts
Propojení služeb v rámci Disku, domény, účtu a projektu
Problematika externích aplikací propojitelných s Google Apps pro vzdělávání prostřednictvím sdílení uživatelských účtů
Výše uvedené body budou kontextovány s pedagogickou praxí a na konkrétních příkladech bude demonstrována využitelnost řešené problematiky v reálných výukových situacích na ZŠ. Předpokládá se, že předmětu se budou účastnit zájemci o danou problematiku se základními nebo jen mírně pokročilými znalostmi a dovednostmi v dané oblasti (cloudové služby), avšak dostatečně ovládající základní uživatelskou obsluhu počítače či tabletu a schopností efektivně využívat internet.
Předmět Základy technické a informační gramotnosti pro 1. st. ZŠ se orientuje do oblasti didaktických specifik a možností využití specifického druhu technologických didaktických prostředků, označovaných jako cloudové technologie. Jeho posláním je vybavit studenty příslušnými vědomostmi a kompetencemi, které mohou spolu s poznatky oborové didaktiky aplikovat ve své pedagogické praxi.
Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými cloudov ými technologiemi využívanými v edukaci, s jejich základními technologickými charakteristikami, edukačním potenciálem, způsoby jejich funkční implementace a využití daných možností ve vzdělávání. Tematicky se předmět zaměřuje na základní terminologické konstrukty oblasti, parametry a didaktická specifika vybraných technologií a na problematiku implementace cloudových nástrojů do edukační reality.