Didaktika matematiky s praxí II Formy kontroly předmětu: zkouška, zápočet Vyučující: PhDr. Jana Slezáková,Ph.D., Mgr. Jaroslava Kloboučková, Mgr. Radka Havlíčková, PhD., Mgr. Milena Kvaszová, PhD.
Vedoucí praxí: Doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., Mgr. Jaroslava Kloboučková, Mgr. Jana Macháčková, Ph.D., Mgr. Radka Havlíčková, PhD. Sylabus:
Vstup do praxe, práce s cíli
Základní početní operace
Zlomky, racionální čísla, záporná čísla; relace.
Protoalgebra - cesta od aritmetiky k algebře
Polarita aritmetiky a geometrie, matematická gramotnost
Rozvíjení porozumění geometrickým tvarům - budov ání porozumění na úrovni osobností jak 2D, tak 3D geometrie
Geometrické pojmy, vztahy, procesy
Jazyky geometrie jako nástroj komunikace i rozvíjení myšlení
Míra ve 2D i 3D (obvod, obsah. kostra, povrch, objem)
Předpokládáme, že v průběhu praxí se studenti zaměří na výuku těch oblastí, které jsou probírány v teoretické přípravě tak, aby maximálně propojili teorii s praxí a rozuměli didaktickému zpracování probíraných oblastí.
V návaznosti na poznatky z kurzu Didaktika matematiky I a s využitím poznatků proběhlých kurzů z matematiky dokončuje tento kurz teoretickou průpravu didaktiky aritmetiky a věnuje se též didaktice geometrie. Hlavním cílem aritmetiky je budování struktury čísel (přirozených, celých a racionálních) prostřednictvím binárních operací. Geometrie je zaměřena na pojmotvorné procesy, rozvoj "jazyků", kterými lze formulovat problémy a artikulovat řešení, hledání generických modelů a abstraktních poznatků při odhalování vztahů, rozvoj argumentace a budování vhodných argumentačních nástrojů.
Akcent bude položen zejména na propojení teorie, se kterou se student seznamuje při přednáškách a při seminářích, a vlastní reflektivní praxe, která je součástí kurzu. Studenti budou seznámeni se základními kognitivními a meta-kognitivními jevy přítomnými ve vědomí žáka při nabývání zkušeností v uvedených oblastech. Učivo přednášek, seminářů a případně reflexí při praxích je úzce provázáno. Didaktické postupy volené při praxích budou argumentovány s využitím poznatků teoretických s ohledem na specifika žáků. V tomto ohledu bude důležitá komunikace s učitelem třídy, ve které bude student praktikovat. Učitel se tak stává nedílnou součástí učící se komunity student - učitel třídy - učitel z fakulty.