Sylabus: 1-2. Úvod (pojmy a metodologie dějin pedagogiky), přehled vývoje cílů výchovy, strukturace a jejich promítnutí do proměny obsahu výchovy a vzdělání. 3-4. Středověké univerzity jako centra vzdělanosti (UK).
Vliv náboženských rozporů v Čechách, česká reformace a její vliv na základy lidového vzdělání. 5-6. J.
A. Komenský I – myslitel novodobé pedagogiky (pojetí člověka, dítěte a dětství, školy, učitelství, pojetí obecné školy). 7-8.
J. A.
Komenský II – náprava lidské společnosti sub speciae educationis (přirozenost v lidském vývoji, ve výchově a vzdělávání, didaktické zásady, nenásilí, irenismus). 9-10. Naturalismus 18. st. – Osvobození dítěte J.
J. Rousseaua (následovníci – J.
J. Pestalozzi). 11-12.
J. F.
Herbart – pedagogika ovlivněná filozofií a psychologií, obrat k formalismu – herbartismus.
The course enables the students to understand fundamental historical tendencies that have influenced the evolution of pedagogical thinking. It is dedicated to the history of education until the end of 19th century with special attention to the local tradition, particularly J.A. Comenius.
The course also tries to facilitate deeper identification of students with the chosen subject of study.
The exercices are assigned for reading and analysis of original texts.