Sylabus kurzu je vystavěn na těchto tématech:
1. Reformní pedagogické hnutí v zahraničí I (Pedocentrismus, obecné principy, E. Claparede, J. Dewey)
2. Reformní pedagogické hnutí v zahraničí II (M. Montessori, P. Petersen, C. Freinet)
3. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu I (Pokusnické hnutí)
4. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu II ( Pojetí pedagogiky, školská reforma, boj o jednotnou školu, vysokoškolské vzdělání učitelstva)
5. Vývoj počátečního školství 1774 - 1869
6. Vývoj počátečního školství 1869 - 1990
Continuity of the course History of Education I. It leads the students towards orientation in various streams of educational thinking and school practice in the XX. th century.
Besides foreign developmental tendencies, the course also emphasizes knowledge of the roots of Czech tradition. The last part of the course is dedicated to the development of elementary schools in the Czech region.
The seminar is dedicated to reading and analysis of original texts.