1. Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovedností zapamatování
Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace - organizace vlastního času, stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení
Psychohygiena - dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému; sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; dobr á organizace času; dovednosti zvládání stresových situací (rozumové zpracování problému, uvolnění-relaxace, efektivní komunikace atd.); hledání pomoci při potížích
Kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, tvořivost v mezilidských vztazích 2. Sociální rozvoj
Poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině/třídě; rozvoj pozornosti a respektu k olišnostem a hledání výhod v odlišnostech; chyby při poznávání lidí
Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; empatie a pohled na svět očima druhého, respektování, podpora, pomoc; pravidla ve skupině, vztahy a naše skupina/třída (práce s přirozenou dynamikou dané třídy jako sociální skupiny), diagnostika problémového chování ve skupině, možnosti intervence
Komunikace - řeč těla, cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; respektující komunikace v různých situacích- prevence a řešení konfliktů. efektivní strategie, asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi a manipulaci
Kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence 3. Morální rozvoj
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí - problémy v mezilidských vztazích, zvládání učebních problémů vázaných na látku předmětů, problémy v seberegulaci
Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; vytváření povědomí o hodnotách spojených s osobnostně rozvíjející výuky, dilemata rozhodování v eticky problematických situacích osobního života iučitelské profese
Kurz je zaměřen na tři základní oblasti-osobnostní, sociální a morální rozvoj studentů s ohledem na specifika učitelské profese. Je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí s využitím skupinové dynamiky.
Je zároveň propedeutikou didaktiky osobnostní výchovy žáků primární školy. Vytváří podmínky pro přenos zkušenosti z role žáka/studenta jako člena třídy/skupiny do role učitele facilitátora výchovy a vzdělávání žáka.