Konstruktivistické pojetí výuky
Induktivní a deduktivní postup zprostředkování učiva
Formativní hodnocení
Kooperativní výuka a učení
Výukové strategie, metody a techniky
Individualizace výuky
Komplexní výukové programy a přístupy ovlivňující praxi primárních škol (Začít spolu, RWCT program)
Alternativní didaktické koncepce v současné škole
Řízení učebního procesu, prevence rušivého chování
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčových a dalších prohlubujících profesních didaktických znalostí. Cílem je rovněž vést studenty k používání didaktických znalostí pro rozvoj profesních kompetencí a výzkumné zpracovávání vybraných didaktických problémů. Předmět navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II. Dále otevírá zcela nová didaktická témata a uvádí didaktické znalosti do souvislostí s dalšími poznatky (zvl. obecně pedagogickými a psychologickými v historicko-srovnávacím a školsko-politickém kontextu), které ovlivňují vyučovací proces na 1. stupni
ZŠ.
Klíčovými tématy předmětu Didaktiky 1. stupně ZŠ II, které umožní studentům poučeně plánovat, realizovat a reflektovat výuku ve třídách na 1. stupni ZŠ a řešit výzkumně orientované didaktické otázky, jsou:
Bezpečné a podnětné prostředí pro učení, efektivní komunikace, pravidla ve třídě.
Kognitivní a osobnostně sociální rozvoj, rozvoj klíčových kompetencí na 1. stupni ZŠ.
Didaktická analýza učiva na konkrétních příkladech, integrace obsahu na 1. stupni ZŠ.
Strategie a metody výuky, podporující socio-konstruktivistické učení žáků a osobnostně sociální rozvoj: kooperativní učení, projektová metoda, postupy dramatické výchovy.
Řízení vyučovacího procesu, strategie diferenciace a individualizace výuky.
Formativní a sumativní hodnocení žáků, podávání zpětné vazby, sebehodnocení.
Alternativní didaktické koncepce a inovativní programy pro 1. stupeň ZŠ.