Sylabus ke kurzu Práva dítěte ve vzdělávání
1) Vývoj pojetí dítěte a dětství - historické okolnosti, ohroženost dítěte a dětství.
2) Úmluva o právech dítěte - dokument: obsah, funkce, význam pro vzdělávání. Další relevantní dokumenty.
3) Metodika práce s modelovou situací obsahující práva dítěte.
4) Metodika práce s příběhem - audio, video
5) Náměty na práci s právy dítěte na
1. stupni ZŠ Sylabus kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce Teorie využití dokumentárního filmu ve výuce Výukové metody při práci s filmemProžitek a jeho reflexeOsobnostně soci ální výchovaGlobální rozvojové vzděláváníEnvironmentální výchovaMediální výchovaInterkulturní výchovaVýchova demokratického občanaStudentské modelové aktivity při práci s filmem Sylabus ke kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání
1) Enviromentální žal a jak mu předcházet u dětí na prvním stupni
2) Úvod do nenásilné komunikace
3) Úvod do metody global storylines
4) Úvod do metody Persona Dolls Moodle předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13900
Studenti volí jeden z kurzů zaměřený na úzce formulované pedagogické problémy: 1. Práva dítěte ve vzdělávání(PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.) 2. Inovativní metody ve vzdělávání (Mgr. Blanka Zemanová) 3. Využití dokumentárního filmu při výuce (Mgr. Marie Dědičová)
Anotace kurzu Práva dítěte ve vzdělávání
Kurz je zaměřen na pojetí dítěte a dětství a na práva dítěte ve výchovném a právním vztahu, analyzuje a argumentuje zejména výchovný vztah jako základ pro péči o klima třídy a školy. Rozvíjí didaktické dovednostmi učitele při přípravě učebních zadání s hodnotovýmí tématy - práce s příběhem, situací, výtvarnými činnostmi apod., v nichž se žáci mohou učit svým právům a odpovědnosti za ně.
Anotace kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání
Předmět seznamuje studenty s využitím inovativních přístupů a metod v souvislosti s aktuálními a mnohdy citlivými tématy na 1. stupni základní školy. Rozvíjí didaktické dovednosti učitele v dané oblasti, ale také znalosti a dovednosti zaměřené na předcházení traumatizaci mladších žáků.
Anotace kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce
Předmět seznamuje studenty s možnostmi práce s dokumentárním filmem ve výuce, především na 1. stupni ZŠ. Doporučujeme, aby si tuto paralelku předmětu zapisovali studenti, kteří neabsolvovali volitelný předmět Metodika vzdělávání pomocí dokumentárního filmu. Kurz je lektorsky veden lektorkou z organizace Člověk v tísni.