Charles Explorer logo
🇨🇿

Rozvíjíme kompetence k učení

Předmět na Pedagogická fakulta |
O01215666

Sylabus

Učící se společnost (learning society) a důraz na celoživotní učení. Klíčové kompetence jako cílová kategorie školního vzdělávání.

Učení a konstrukce poznání - jak se učíme. Kognitivní a afektivní složka učení. Formální a neformální učení. Kognitivní svébytnost, metakognice (zvědomování). Sociální učení.

Kompetence k učení - pojem vznikající, unikající, podněcující. Pokusy o terminologické vymezení, elaborace pojmu studenty. Blízké koncepty: vývoj, inteligence, řešení problémů, učební strategie.

Připravenost učitele na rozvoj učebních kompetencí - situace podporující a tlumící rozvoj kompetence k učení

Hodnocení kompetence k učení - učit se / naučit se. Formativní hodnocení (hodnocení pro učení). Mapa učebního pokroku.

Tvorba konkrétních učebních materiálů účastníků kurzu rozvíjejících kompetenci k učení - pilotáž, reflexe, prezentace studentů.

Škola jako učící se organizace (skryté kurikulum).

Anotace

Účastníci kurzu dospějí společnou kritickou úvahou k pojetí kompetence k učení a ozřejmí si její význam ve vztahu k cílům školního vzdělávání a požadavku celoživotního učení. Účastníci rozpoznají situace podporující a tlumící rozvoj kompetence k učení ve vyučování. Účastníci dále zreflektují, jak mohou tuto kompetenci jako vyučující ve třídě stimulovat, jaké jsou možnosti jejího rozvíjení a hodnocení.