Charles Explorer logo
🇨🇿

Současný český jazyk II

Předmět na Pedagogická fakulta |
O01303026

Sylabus

Cíl kurzu: Studenti - si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení, - budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby, - pochopí klíčovou roli stylu pro dosažení preferované interpretace textu a zajištění komunikační úspěšnosti, - zdokonalí dovednost sebereflexe vhodnosti jazykových prostředků, které užívají v různých komunikačních situacích, - budou znát charakteristiky základních textových vzorů; budou je umět využít při tvorbě vlastních textů; dokážou texty přizpůsobit komunikační situaci. Obsah kurzu: Věta - skladební dvojice: dominace a prostředky jejího vyjadřování, jednoduché případy shody; zmnožení syntaktické pozice - větné členy: podmět holý, rozvitý, několikanásobný, nevyjádřený; přísudek verbální a verbonominální; předmět; přívlastek; příslovečná určení místa, času, způsobu a příčiny; doplněk - větné vzorce: valence slovesa; základová větná struktura a její rozvíjení, rozšiřování, modifikace a transpozice; křížení vazeb, zanedbání dvojí vazby, vyšinutí z větné vazby Od věty k textu - spojování vět: spojování vět do souvětí; věty hlavní a věty vedlejší; konkurence větného a nevětného vyjádření větných členů; tvorba textu; koherence a koheze, horizontální a vertikální členění - aktuální členění: východisko a jádro výpovědi; tematické posloupnosti v textu - komunikační funkce: výpověď a její funkce, druhy vět podle postoje mluvčího, rozlišení otázek zjišťovacích a doplňovacích; funkce textu, výpovědi určující a podpůrné Text - slohotvorné činitele: subjektivní a objektivní; stylově příznakové jazykové prostředky - slohové postupy: informační, vyprávěcí, výkladový, úvahový, popisný - slohové útvary: adresa, jednoduchý pozdrav, blahopřání, oznámení, pozvánka, vyplnění jednoduchého formuláře, dopis, vyprávění, popis, charakteristika, zpráva, inzerát, referát a jeho příprava, pozdrav, poděkování, omluva, dotaz, telefonování, vyřízení vzkazu

Nápň seminářů:

Skladba a její různá pojetí – syntax závislostní valenční a nevalenční.

Věta a výpověď, základ věty. Syntaktické vztahy zmnožení a dominace.  Základové a nezákladové větné členy.

Systemizace poznatků z konfrontace valenčního a tradičního pojetí syntaxe.

Věta a souvětí.

Souvětí a text.

Odchylky od pravidelné větné stavby.

Stylistika – pojetí stylu, slohotvorní činitelé, slohové postupy, slohové útvary.

Funkční komunikační oblasti spisovné češtiny.

Specifikum stylu učebního.

Stylistika jazykových prostředků.

Kompozice textu (horizontální a vertikální členění – význam pro interpretaci textu).

Komplexní analýza textu – využití prostředků roviny fonetické, lexikální, morfologické a syntaktické pro interpretaci textu.

Anotace

Cílem předmětu je:

- studenti si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,

- studenti budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,

Předmět je úvod do syntaxe a do stylistiky, důraz je kladen na praktické dovednosti v obou disciplínách a propojení všech jazykových rovin při komplexní analýze textu. Student by měl být schopen využít všech dosud získaných informací z roviny fonetické, lexikální, morfologické, syntaktické i textové ke komplexní analýze textu a k jeho pochopení.