Charles Explorer logo
🇬🇧

Czech Language II

Class at Faculty of Education |
O01303026

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Cíl kurzu: Studenti - si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení, - budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby, - pochopí klíčovou roli stylu pro dosažení preferované interpretace textu a zajištění komunikační úspěšnosti, - zdokonalí dovednost sebereflexe vhodnosti jazykových prostředků, které užívají v různých komunikačních situacích, - budou znát charakteristiky základních textových vzorů; budou je umět využít při tvorbě vlastních textů; dokážou texty přizpůsobit komunikační situaci. Obsah kurzu: Věta - skladební dvojice: dominace a prostředky jejího vyjadřování, jednoduché případy shody; zmnožení syntaktické pozice - větné členy: podmět holý, rozvitý, několikanásobný, nevyjádřený; přísudek verbální a verbonominální; předmět; přívlastek; příslovečná určení místa, času, způsobu a příčiny; doplněk - větné vzorce: valence slovesa; základová větná struktura a její rozvíjení, rozšiřování, modifikace a transpozice; křížení vazeb, zanedbání dvojí vazby, vyšinutí z větné vazby Od věty k textu - spojování vět: spojování vět do souvětí; věty hlavní a věty vedlejší; konkurence větného a nevětného vyjádření větných členů; tvorba textu; koherence a koheze, horizontální a vertikální členění - aktuální členění: východisko a jádro výpovědi; tematické posloupnosti v textu - komunikační funkce: výpověď a její funkce, druhy vět podle postoje mluvčího, rozlišení otázek zjišťovacích a doplňovacích; funkce textu, výpovědi určující a podpůrné Text - slohotvorné činitele: subjektivní a objektivní; stylově příznakové jazykové prostředky - slohové postupy: informační, vyprávěcí, výkladový, úvahový, popisný - slohové útvary: adresa, jednoduchý pozdrav, blahopřání, oznámení, pozvánka, vyplnění jednoduchého formuláře, dopis, vyprávění, popis, charakteristika, zpráva, inzerát, referát a jeho příprava, pozdrav, poděkování, omluva, dotaz, telefonování, vyřízení vzkazu

Nápň seminářů:

Skladba a její různá pojetí – syntax závislostní valenční a nevalenční.

Věta a výpověď, základ věty. Syntaktické vztahy zmnožení a dominace.  Základové a nezákladové větné členy.

Systemizace poznatků z konfrontace valenčního a tradičního pojetí syntaxe.

Věta a souvětí.

Souvětí a text.

Odchylky od pravidelné větné stavby.

Stylistika – pojetí stylu, slohotvorní činitelé, slohové postupy, slohové útvary.

Funkční komunikační oblasti spisovné češtiny.

Specifikum stylu učebního.

Stylistika jazykových prostředků.

Kompozice textu (horizontální a vertikální členění – význam pro interpretaci textu).

Komplexní analýza textu – využití prostředků roviny fonetické, lexikální, morfologické a syntaktické pro interpretaci textu.

Annotation

The syntactic domain as a part of linguistics. Formal and semantic approach to syntax.

Valency. Sentence vs. utterance. Syntactic relations and different ways of their expressing.

Elementary syntactic units. Sentence elements.

Complex sentences and text. Style and stylistics.

Factors and language means. Genres.