Obsah kurzu:mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím; vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní; rozbor a interpretace mediálních produktů; druhy médi í a mediální instituce; funkce médií; práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ; aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy; zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy
Témata: 1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím. 2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. Fake news, desinformace. 3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií. 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy. 5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů. 6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita. 7. Sociální sítě a jejich vliv na děti. 8. Verbální a neverbální násilí v médiích. 9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu. 10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích. 11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ. 12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy.
Medial education as a part of communication; medial literacy; mass communication as institutionalized process encompassing the production, dissemination, reception, and interpretation of public sociocultural discourse; potential impact of media language upon audiences; representation of social reality through language; possible motives of the senders in media institutions; role of audience reception processes; social influence of the media in contemporary society; media genres