Charles Explorer logo
🇬🇧

Theory of literature

Class at Faculty of Education |
O01304028

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky:

1. Smysl a interpretace, hodnocení a hodnota

2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář

3. Druhy a žánry- lyrika, epika, drama, poezie versus próza

4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce)

5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš)

6. Kompozice, příběh (vyprávění)

7. Literární fikce (perspektiva)

8. Téma a motiv, intertextovost

9. Postava, Prostor

10. Literární slovesnost (literatura umělecká a populární, národní literatura, světová literatura)

11. Folklorní slovesnost, LPDM, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika

12. Estetická zkušenost, funkce literatury Semináře:

1. J. V. Sládek (Lesní studánka), F. Hrubín (Kuřátko)

2. Velbloud (J. Skácel); M. Bystrov, P. Nikl (Nech ten mech)

3. Prozaické texty z oblasti LPD

4. Princip obraznosti (V. Nezval, J. Deml)

5. Literatura umělecká vs. populární

6. Základní složky interpretace textů LPD (pohádka, pověst)

Annotation

The lecture creates the fundamental theoretic and terminological suppositions (1) for understanding the fiction in its´ aesthetical singularity and genre spectrum and (2) for the independent didactic interpretation of the fiction in the needs of primary-school reading lessons.

It tries to decompose the secondary-school stereotypes and tries to discover the fiction as a stimulative space of the fantasy and thinking. Basic topics are the aesthetical experience, the literary functions, writor and reader, the construction of the work, imagination, story and narration, verse, literary genres. The basis of the seminar is in the cultivation of the reading and inspirative analysis of the text regarding to the object and the mode of the interpretation and to possibilities of its´ exploatation in the reading lessons. Dominant element of the seminar is the discussion where everybody is learning to communicate his aesthetic experience, perceive and appreciate the means of expression used, to understand the meaning of the message, to formulate questions in the convenient manner, to describe the general character of the work.