Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie literatury

Předmět na Pedagogická fakulta |
O01304028

Sylabus

Přednášky:

1. Smysl a interpretace, hodnocení a hodnota

2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář

3. Druhy a žánry- lyrika, epika, drama, poezie versus próza

4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce)

5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš)

6. Kompozice, příběh (vyprávění)

7. Literární fikce (perspektiva)

8. Téma a motiv, intertextovost

9. Postava, Prostor

10. Literární slovesnost (literatura umělecká a populární, národní literatura, světová literatura)

11. Folklorní slovesnost, LPDM, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika

12. Estetická zkušenost, funkce literatury Semináře:

1. J. V. Sládek (Lesní studánka), F. Hrubín (Kuřátko)

2. Velbloud (J. Skácel); M. Bystrov, P. Nikl (Nech ten mech)

3. Prozaické texty z oblasti LPD

4. Princip obraznosti (V. Nezval, J. Deml)

5. Literatura umělecká vs. populární

6. Základní složky interpretace textů LPD (pohádka, pověst)

Anotace

Přednáška vytváří elementární teoretické a terminologické předpoklady (1) pro porozumění krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále a (2) pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Snaží se odbourat přežívající středoškolské stereotypy a objevovat literaturu jako stimulativní prostor fantazie a myšlení. Stěžejními tématy jsou estetická zkušenos, funkce literatury, autor a čtenář, výstavba literárního díla, obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry.

Těžiště semináře je v kultivaci čtenářství a v inspirativní analýze literárního textu se zřetelem k objektu a způsobu ztvárnění i možnostemvyužití v rámci literární výchovy. Převládá diskuse, kdy se všichni učí přiblížit svůj estetický zážitek, vnímat a ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), pochopit smysl sdělení, formulovat vhodným způsobem otázky, vystihnout celkový ráz literárního díla.