Literatura pro děti I. Vyučující: Tamara Bučková Hlavním cílem semináře je, • aby studenti zakusili, jak probíhají dílny čtení, • jak lze ve třídě pracovat se čtenářskými zážitky, • aby četli současnou českou a světovou literaturu pro děti (a získali o ní základní přehled), • aby byli schopni o ní přemýšlet a hovořit – a to vše s ohledem na své budoucí žáky. Sylaby: Podvojný deník Návštěva dětského oddělení Městské knihovny – ve Školské (více viz https://www.mlp.cz/cz/kontakty/pobocky/skolska/?knihovna=) Začátky knih – zápis před a po čtení Kladení otázek – práce se studentem vybranou sbírkou poezie Hledání hlavních myšlenek Zápočet – rozprava o zápiscích z četby a o konkrétní přečtené knize Literatura pro děti I. (přednáška) PhDr. Mgr. Martin Reissner, Ph.D.
1. Úvod do problematiky literatury pro děti a mládež, specifičnost LDM (hlediska vzdělávací, psychologická a literární) Základní rozdělení literární tvorby pro děti a mládež.
2. LDM v českých zemích v současnosti a v minulosti, autoři, nakladatelé, teorie a kritika, propojení se školskou praxí. Zdroje informací (nakladatelské, autorské, skupinové, periodika, publikace, informační zdroje knihovních sítí)
3. Pohádkové příběhy a pohádka
4. Nejstarší pohádky, pohádkový korpus, osvícenství a obrození
5. Česká pohádka ve
2. polovině
19. století, nynější vnímání klasické pohádky, inspirace folklórními texty, sběry a adaptace
6. Nové tendence v autorské české pohádkové tvorbě před rokem 1918, vliv ilustrace, silné autorské osobnosti
7. Klasická a moderní pohádka, boj o pohádku, díla trvalé hodnoty a aktuálnosti
8. Pohádka v době okupace, nové posilování národního aspektu
9. Autoři pod politickým tlakem, proměny žánru v
50. letech
10. Nové impulzy
60. let, přesahy do světa filmu, TV a rozhlasu
11. Období normalizace tvorba autorů obecně nepíšících pro děti, udržování tradice, experiment
12. Proměny česky psaných pohádkových knih po roce 1989, nové silné osobnosti, nakladatelská praxe, současné trendy a tendence Hlavním cílem přednášek je: · nabídnout studentům základní informace o problematice LDM · seznámit studenty s výraznými vývojovými tendencemi, autory, nakladatelstvími a ilustrátory věnujícími se báchorce, respektive klasické, moderní a autorské pohádce · napomoci orientaci studentů v současné tvorbě včetně vymezení kvalitativních kritérií děl
Czech and world literature for children in literary historical overview. The singularity of genres in literature for children: nursery rhyme, fable, folklore fairy-tale, author´s fairy-tale, tale, poetry for children, fiction, comics.
Interpretation of selected texts.