Charles Explorer logo
🇨🇿

Literatura pro děti I.

Předmět na Pedagogická fakulta |
O01304029

Sylabus

Literatura pro děti I. Vyučující: Tamara Bučková Hlavním cílem semináře je, •       aby studenti zakusili, jak probíhají dílny čtení, •       jak lze ve třídě pracovat se čtenářskými zážitky, •       aby četli současnou českou a světovou literaturu pro děti (a získali o ní základní přehled), •       aby byli schopni o ní přemýšlet a hovořit – a to vše s ohledem na své budoucí žáky.       Sylaby:  Podvojný deník Návštěva dětského oddělení Městské knihovny – ve Školské (více viz https://www.mlp.cz/cz/kontakty/pobocky/skolska/?knihovna=) Začátky knih – zápis před a po čtení Kladení otázek – práce se studentem vybranou sbírkou poezie Hledání hlavních myšlenek   Zápočet – rozprava o zápiscích z četby a o konkrétní přečtené knize     Literatura pro děti I. (přednáška) PhDr. Mgr. Martin Reissner, Ph.D.

1.      Úvod do problematiky literatury pro děti a mládež, specifičnost LDM (hlediska vzdělávací, psychologická a literární) Základní rozdělení literární tvorby pro děti a mládež.

2.      LDM v českých zemích v současnosti a v minulosti, autoři, nakladatelé, teorie a kritika, propojení se školskou praxí. Zdroje informací (nakladatelské, autorské, skupinové, periodika, publikace, informační zdroje knihovních sítí)

3.      Pohádkové příběhy a pohádka

4.      Nejstarší pohádky, pohádkový korpus, osvícenství a obrození

5.      Česká pohádka ve

2. polovině

19. století, nynější vnímání klasické pohádky, inspirace folklórními texty, sběry a adaptace

6.      Nové tendence v autorské české pohádkové tvorbě před rokem 1918, vliv ilustrace, silné autorské osobnosti

7.      Klasická a moderní pohádka, boj o pohádku, díla trvalé hodnoty a aktuálnosti

8.      Pohádka v době okupace, nové posilování národního aspektu

9.      Autoři pod politickým tlakem, proměny žánru v

50. letech

10.  Nové impulzy

60. let, přesahy do světa filmu, TV a rozhlasu

11.  Období normalizace tvorba autorů obecně nepíšících pro děti, udržování tradice, experiment

12.  Proměny česky psaných pohádkových knih po roce 1989, nové silné osobnosti, nakladatelská praxe, současné trendy a tendence   Hlavním cílem přednášek je: ·         nabídnout studentům základní informace o problematice LDM ·         seznámit studenty s výraznými vývojovými tendencemi, autory, nakladatelstvími a ilustrátory věnujícími se báchorce, respektive klasické, moderní a autorské pohádce ·         napomoci orientaci studentů v současné tvorbě včetně vymezení kvalitativních kritérií děl

Anotace

Semináře jsou zaměřeny na aktivní a tvořivou práci s texty, tak, jak to vyžaduje učitelská praxe. Při výběru textů je zohledněn žánr, žánrový typ, přínos autora pro českou literaturu, ale např. i popularita textu.

S texty se tedy nebude pracovat chronologicky, ale výběrově. Studenti by měli získat nejen základní vědomosti, ale také si otestovat vlastní dovednosti a vyzkoušet si možnosti práce s textem.