Cíl kurzu: Zvýšit citlivost i odbornou kompetenci učitelů 1. st. základní školy pro vývojové a osobní problémy žáků. Prevence a vyhledávání rizikových dětí s obtížemi v osobním rozvoji.
Informace o možnostech spolupráce s výchovným poradcem a dalšími poradenskými pracovníky.
Obsah kurzu:
-Nejčastější problémy v osobním vývoji dětí v mladším školním věku (skupinová práce)
-Screening a diagnostika dětí před vstupem do školy a v počátečních třídách.
-Význam prevence v oblasti sociopatogenních jevů u mladších žáků .
-Skupinov é poradenství, práce s dětskou skupinou i se školní třídou.
-Metody práce s poradenskou i třídní skupinou
-Modelová tvorba preventivního skupinového programu ( skupinová práce v semináři)
-Ukázky diagnostických postupů a jejich interpretace ( PDW aj.)
-Komunikace mezi učitelem a poradenským pracovníkem a rodiči žáka
Poznámka: Studentky absolvují v zimním semestru 6 hodin. 2 /2 poradenská psychologie
( povinná výuka), 0/2 povinně volitelný seminář z nabídky katedry psychologie.
V letním ( zkráceném semestru) 0/2 společný seminář Poradenství II.
Závěrečná zkouška zahrnuje hodnocení seminárních prací, písemný test a diskusi k poradenským tématům.
( březen 2006 )
Kurz se skládá ze dvou částí: teoretické a praktické. V prvé etapě budoucí školní a poradenští psychologové za "supervize" vyučujícího vytvářejí koncepci a obsahovou náplň podpůrného programu pro žáky středního či staršího školního věku.
Cílem tvorby programu je prohloubené poznání aplikačních možností intervenčních skupinových programů v poradenské praxi. V druhé etapě realizují skupinový program ve vybrané školské instituci.
Tématické zaměření programu je orientováno převážně na prohloubení sebepoznání, na nácvik sociálních dovedností, na učení se konstruktivním přístupům k řešení vrstevnických problémů. V semináři účastníci kurzu analyzují vlastní zážitky, techniky i metody práce s dětskou skupinou.