Výuka bude probíhat v blocích 7x4 vyučovací hodiny plus 4 hodiny online práce v Moodle.
1) dítě s SVP v inkluzivní třídě (2x4 vyučovací hodiny + 2 hodiny Moodle) - práce se zprávou a doporučením- pojmout to jako domácí práci a navrhnout konkrétní návrhy činností - práce s rodinou: analýza rozhovoru s rodiči, identifikace rizikových bodů - příklady dobré praxe - příklady práce se třídou, kde je dítě s svp
2) šikana a vztahy ve třídě (3x4 vyučovací hodiny) - zaměření na běžnější formy šikany, jako je posmívání, provokování a vyčleňování. Tyto projevy se v vyskytují takřka v každém dětském kolektivu a často bývají pedagogy přehlíženy nebo tiše akceptovány z mnoha důvodů, kterými se během kurzu budeme také zabývat – pocit nedostatečné kompetence učitele „co s tím“, pocit, že si za to postižené dítě může samo apod.. - monitorování a diagnostika vztahů ve školní třídě a návazných možností intervence - metody preventivního působení, aby se výskyt a rozvoj nepřátelských vztahů v kolektivu minimalizoval
3) komunikace s rodiči (1x4 vyučovací hodiny + 1 hodina Moodle) - teorie potřeb; stresová reakce mozku na pocit ohrožení - pragmatika lidské komunikace - komunikace nepopulárních postupů s rodiči dětí ve třídě - porozumění potřebám rodičů a situaci učitele - osvědčené praktické postupy
4) vyhoření učitelů (1x4 vyučovací hodiny + 1 hodina Moodle) - profesionalita směrem k žákům a směrem k sobě - kompetence učitele: jaký je obsah a rozsah mé práce, jak si zdravě nastavit hranice - prevence učitelského vyhoření: analýza ukázek z rozhovorů - praxe podpory kolegiálního sdílení ve škole: supervize, intervize…
Předmět je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky.
Kurz si klade za cíl zcitlivět frekventanty na psychologii inkluzivní třídy a rozvíjet praktické dovednosti k jejímu úspěšnému vedení. Konkrétně se kurz bude soustřeďovat na následující psychologickou problematiku:
- práce učitele s dítětem s SVP a jeho rodinou
- nepřátelské vztahy ve třídě – šikana, formy šikany a možnosti jejího řešení
- komunikace s rodiči ostatních dětí ve třídě
- psychohygiena učitele, předcházení riziku vyhoření
(Pozn. kurz není primárně zaměřen na děti s odlišným mateřským jazykem.)