Charles Explorer logo
🇨🇿

Jak prakticky na inkluzivní třídu

Předmět na Pedagogická fakulta |
O01313177

Sylabus

Výuka bude probíhat v blocích 7x4 vyučovací hodiny plus 4 hodiny online práce v Moodle.

1)      dítě s SVP v inkluzivní třídě (2x4 vyučovací hodiny + 2 hodiny Moodle) -          práce se zprávou a doporučením- pojmout to jako domácí práci a navrhnout konkrétní návrhy činností -          práce s rodinou: analýza rozhovoru s rodiči, identifikace rizikových bodů -          příklady dobré praxe -          příklady práce se třídou, kde je dítě s svp

2)      šikana a vztahy ve třídě (3x4 vyučovací hodiny)   -          zaměření na běžnější formy šikany, jako je posmívání, provokování a vyčleňování. Tyto projevy se v vyskytují takřka v každém dětském kolektivu a často bývají pedagogy přehlíženy nebo tiše akceptovány z mnoha důvodů, kterými se během kurzu budeme také zabývat – pocit nedostatečné kompetence učitele  „co s tím“, pocit, že si za to postižené dítě může samo apod.. -          monitorování a diagnostika vztahů ve školní třídě a návazných možností intervence -          metody preventivního působení, aby se výskyt a rozvoj nepřátelských vztahů v kolektivu minimalizoval

3)      komunikace s rodiči (1x4 vyučovací hodiny + 1 hodina Moodle)   -          teorie potřeb; stresová reakce mozku na pocit ohrožení -          pragmatika lidské komunikace -          komunikace nepopulárních postupů s rodiči dětí ve třídě -          porozumění potřebám rodičů a situaci učitele -          osvědčené praktické postupy

4)      vyhoření učitelů (1x4 vyučovací hodiny + 1 hodina Moodle) -          profesionalita směrem k žákům a směrem k sobě -          kompetence učitele: jaký je obsah a rozsah mé práce, jak si zdravě nastavit hranice -          prevence učitelského vyhoření: analýza ukázek z rozhovorů -          praxe podpory kolegiálního sdílení ve škole: supervize, intervize…

Anotace

Předmět je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky.

Kurz si klade za cíl zcitlivět frekventanty na psychologii inkluzivní třídy a rozvíjet praktické dovednosti k jejímu úspěšnému vedení. Konkrétně se kurz bude soustřeďovat na následující psychologickou problematiku:

- práce učitele s dítětem s SVP a jeho rodinou

- nepřátelské vztahy ve třídě – šikana, formy šikany a možnosti jejího řešení

- komunikace s rodiči ostatních dětí ve třídě

- psychohygiena učitele, předcházení riziku vyhoření

(Pozn. kurz není primárně zaměřen na děti s odlišným mateřským jazykem.)