1. Globalizace a vzájemná závislost jednotlivých částí světa.2. Globální problémy a jejich řešení.3. GRV v RVP ZV a školních vzdělávacích programech.4. Důležitost a základní přístupy ke GRV.5. Vývojové předpoklady dětí mladšího školního věku pro GRV.6. Zjišťování prekonceptů dětí a práce s nimi.7. Práce s cíli v hodinách GRV.8. Diskusní metody ve výuce GRV.9. Metody vhodné pro rozvoj finanční gramotnosti žáků a prevenci rizikového chování.10. Hodnocení znalostí, dovedností a postojů žáků v oblasti GRV.11. Učitel GRV v primární škole.12. Výukové materiály a učebnice GRV. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018 (Fond F
1).
Záměrem předmětu je vybavit studenty takovými znalostmi, dovednostmi a postoji, které jim umožní kompetentně zprostředkovávat žákům témata globálního rozvojového vzdělávání (viz cíle pregraduální přípravy učitelů uvedené ve Strategii globálního rozvojového vzdělávání a osvěty veřejnosti 2018-2030).
Cílem kurzu je: 1) vybavit studenty základními znalostmi a dovednostmi z oblasti znalostí obsahu, 2) vybavit studenty základními didaktickými znalostmi a 3) rozvíjet povědomí studentů o významu a potřebnosti GRV ve výuce žáků a postoje vedoucí k ochotě studentů je ve své učitelské praxi zohledňovat. Předmět je koncipován podle těchto tří rovin do tří oblastí: 1) Rovina obsahu/učiva GRV, 2) Rovina výukových metod a strategií a 3) Rovina osobnosti učitele a reflexe předpokladů studentů. 1. Rovina obsahu/učiva GRV. Základní očekávané výstupy této roviny: student/ka kompetentně diskutuje o úloze globálního rozvojového vzdělávání v současné inkluzivní škole, student/ka analyzuje možnosti začleňování GRV do kurikula primární školy, student/ka naplánuje začlenění GRV do stávajících ŠVP. 2. Rovina výukových metod a strategií. Základní očekávané výstupy této roviny: student/ka zhodnotí přípravu na hodinu a nahrávku vyučovací hodiny z hlediska cílů GRV, použitých metod, vývojových předpokladů dětí mladšího věku a obecně didaktických přístupů, student/ka naplánuje a zrealizuje vyučovací hodinu GRV a reflektuje její průběh a výsledky, student/ka naplánuje hodinu zaměřenou na rozvoj kompetencí žáků v oblasti finanční gramotnosti a prevence rizikového chování. 3. Rovina osobnosti učitele a reflexe předpokladů studentů. Základní očekávané výstupy této roviny: student/ka zhodnotí své předpoklady vzhledem k výuce GRV a naplánuje svůj další profesní rozvoj, student/ka prokáže orientovanost v nabídce organizací, kurzů, projektů, literatury, výukových materiálů, učebnic zabývajících se GRV.