- Přírodní a technické materiály pro tvořivé činnosti dětí, hodnocení jejich vlastností, jednoduché experimenty, techniky zpracování.
- Konstrukční činnosti a modelování; základy technického kreslení. Konstrukční stavebnice, tvorba konstrukčních prvků a sestavování vybraných modelů.
- Pěstované rostliny, jejich využití pro vzdělávání dětí a úpravu životního prostředí ve školách a jejich okolí. Pokusy a didaktické hry s rostlinami. Rostliny ve výživě. Základy fytoterapie.
- Využití praktických činností pro pedagogickou diagnostiku, rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, nonverbální tvořivosti, poznávacích schopností dětí a formování jejich pozitivních vlastností.
- Možnosti začlenění průřezových témat RVP do výuky tématických celků v oblasti Člověk a svět práce.
- Základy bezpečnosti a hygieny při práci, hrách a experimentování s různými materiály a rostlinami v 1.- 5 ročníku ZŠ.
Požadavky k zápočtu:
- absolvování výuky a splnění úkolů zadaných při výuce;
- odevzdání seminární práce v 1. den kurzu
Seminární práce
Po prostudování Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), oblast Člověk a svět práce nebo školního vzdělávacího programu na jedné či více školách zpracovat jedno z uvedených témat podle výběru:
- návrh Školního vzdělávacího programu (ŠVP) pro oblast Člověk a svět práce (ČSP) pro vybraný ročník 1.st. ZŠ,
- návrh ŠVP pro vybraný tematický okruh ČSP (práce s drobným materiálem, konstrukční činnosti, pěstitelské práce, příprava pokrmů) pro 1. nebo 2. období výuky na 1. st. ZŠ,
- návrh zařazení průřezových témat RVP (environmentální výchova, multikulturní výchova adal.) do programu výuky v oblasti ČSP na 1. stupni ZV
- zpráva o stavu školního vzdělávacího programu pro oblast Člov ěk a svět práce v 1.-5. ročníku ZV na jedné či více školách, doplněná komentářem studenta.
Posláním předmětu je seznámit budoucí učitele primární školy s možnostmi rozvoje dovedností a formování osobnosti žáků 1. stupně ZŠ při výuce zařazené do oblasti Člověk a svět práce.
Cílem předmětu je seznámit studenty s technologiemi spojenými s výrobou, zpracováním a hodnocením vlastností vybraných materiálů a s pěstováním vybraných rostlin, s využitím různých materiálů a rostlin pro experimentování, didaktické hry a rozvoj osobnosti dětí mladšího školního věku.