Charles Explorer logo
🇨🇿

Počítač jako didaktický prostředek a tvůrčí nástroj učitele

Předmět na Pedagogická fakulta |
O01319177

Sylabus

Postavení a funkce ICT ve vzdělávání* ICT jako předmět studia, ICT jako nástroj k řešení problémů a úkolů, ICT jako edukační prostředí.* Státní informační politika ve vzdělání: stav a její realizace v ČR. Projekt Infovek na podporu informatizace vzdělávání na Slovensku.* Postavení informačních a komunikačních technologií na 1.stupni ZŠ v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.Modely využití ICT v edukaci na 1.stupni ZŠ* Podle počtu počítačů ve třídě, typu aplikovaných programů, druhu technologie, v různých fázích výuky, podle uživatele.Hlavní trendy implementace ICT do výuky a učení* Práce s informacemi (vyhledávání informací - na Internetu) * Pojmová mapa.

Tvorba pojmových map.* Řešení problémů. Strategie řešení a analýza vybraných školních úloh.* Tvůrčí činnosti žáků s ICT.* Konstruktivistický přístup k učení* AlgoritmizaceRozvoj dovedností algoritmizace na 1.stupni ZŠ* Origami* Grafické obrazce* Programovací jazyk Imagine.Úvod do práce s Imagine* Základní příkazy.

Definování nových příkazů.* Události. Procesy.

Práce s více objekty.* Grafický editor LogoMotion. Animace.

Souřadnice* Příkazy s proměnnými. Pohyby objektů.

Anotace

Hlavním posláním studijního předmětu Počítač jako didaktický prostředek je seznámit studenty s postavením a se základními didaktickými způsoby využití informačních a komunikačních technologií ve výuce na 1.stupni ZŠ. Důraz je kladen jak na teoretické otázky související s využitím ICT ve školní edukaci, tak na praktické vyzkoušení některých aplikací ve výuce na 1.stupni ZŠ s cílem připravit budoucí učitele 1.stupně na trendy v implementaci ICT do vzdělávání.

Východiskem je otázka, proč a jakým způsobem integrovat počítače do vzdělávání na 1.stupni ZŠ. Pozornost je věnována využití informačních elektronických zdrojů, služeb Internetu a výukových programů ve výuce na 1.stupni. ZŠ. Velký důraz je kladen na potřebu rozvíjet algoritmické myšlení žáků a na konstruktivistický přístup k učení. Součástí předmětu je i úvod do práce s programovacím prostředím LOGO a Imagine.

Výuka předmětu probíhá s on-line podporou. Nutným předpokladem pro práci v předmětu jsou znalosti a dovednosti pracovat s počítačovými systémy na standardní úrovni v rozsahu předchozí výuky předmětů na KITTV a z pedagogicko-psychologických disciplín.