Teorie a praxe z hlediska potřeb učitele ZŠ. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách.
Vývoj tělesné kultury ve starověku, středověku a novověku s d ůrazem na události v 19. a 20. století ve světě i u nás a na vybrané didaktické systémy a organizace, zejména dětské. Místo pohybu v životě jedince i společnosti.
Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Hypokineze a její důsledky.
Kvalita života a životní styl. Tělesná cvičení jako prostředek a učivo.
Druhy motoriky. Motorické schopnosti a dovednosti.
Motorické učení. Zápočtové požadavky - účast na přednáškách, volba a zpracování problému z oblasti TK - téma dle vlastního schváleného výběru a jeho prezentace.
Vědomostní test.
Filozofická, antropologická a pedagogická východiska teorie tělesné kultury. Tělesná kultura a kultura lidstva, subsystémy TK a jejich funkce.
TK a pohybová aktivita člověka, pohyb a tělesná cvičení. Systém základních pojmů TK.
Zdraví, zdatnost, výkonnost, kvalita života a aktivní životní styl. Zdravotně orientovaná zdatnost.
Hypokineze a její důsledky. Duševní zdatnost.
Tělesná zdatnost a psychická odolnost. Kinantropologie jako vědní obor.