Charles Explorer logo
🇨🇿

Výtvarná kultura a výchova III

Předmět na Pedagogická fakulta |
O01321901

Sylabus

Geneze moderního umění jako vyústění uměleckého vývoje v 19.století. Vývojové etapy do 2.světové války, jejich základní principy, tendence, uzlové body.

Kvalitativní proměna "gramatiky", tektoniky a sémantiky výtvarných děl moderního umění. Specifické problémy interpretace výtvarného uměleckého díla.

Teorie: 1.1. Počátky formování moderní výtvarné kultury.

Institucionální a formální vývoj směrem k modernímu paradigmatu uměleckého díla. Vývojový proces v umění od počátku 19.století do 1.pol. 20.století, vymezení vývojových etap.

Počátky formování moderní výtvarsné kultury. Institucionální a formální vývoj směrem k modernímu paradigmatu uměleckého díla.

Od klasicismu a širokého etablování akademického modelu, přes formování umělecké subjektivity v romantismu až po formální a sociální pohled realismu. 1.2. Přechodné období od impresionismu do secese, modernismus přelomu století a s ním spojené otázky uměleckého díla a pozice umělce. (Impresionismus, Post-impresionsmus, Symbolimsus, Secese, Modernistická archtiktura) 1.4.

Nástup Avantgardy. Formování avatgardních skupin.

Intermdediální tendence i nové formování paradigmat jednotlivých médií (Kubismus, Futurismus, Abstraktní tvorba, Dadaismus)  1.5. Vývojové etapy moderního umění do 2.světové války: meziválečná avantgarda, okruh a vliv Bauhausu a další paralelní hnutí.

Surrealismus.

Anotace

Vývojový proces v umění od počátku 19.století do 1.pol. 20.století, vymezení vývojových etap. Počátky formování moderní výtvarsné kultury.

Institucionální a formální vývoj směrem k modernímu paradigmatu uměleckého díla. Od klasicismu a širokého etablování akademického modelu, přes formování umělecké subjektivity v romantismu až po formální a sociální pohled realismu.

Přechodné období od impresionismu do secese, modernismus přelomu století. Nástup avantgardy. Období mezi dvěma světovými válkami.