* Cíl kurzu: a) Zprostředkovat základní vhled do oboru (osvojení základních poznatků a technik pedagogické a sociální psychologie) b) Pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, které jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně vzdělávací reality.
* Obsah kurzu.
Oblast pedagogické psychologie:
Pedagogická psychologie - vymezení, pojetí oboru, předmět , hlavní témata, posuny v metodologii
Učitelská profese - pojetí, nároky, rizika
Učení a poznávání - Vztah k poznávání, teorie a druhy učení, učební a poznávací styly, efektivní strategie učení (metakognice)
Motivace - Motivační dispozice a motivační procesy, motivován í žáků ve škole.
Hodnocení ve škole - orientující a rozvíjející formy hodnocení (rizika a možnosti), školní úspěšnost.
Autodiagnostika učitele
Oblast sociální psychologie:
Socializace ve škole a rodině, rodinná výchova (specifičnost socializačního vlivu školy a rodiny, interakce učitel - rodič, formy sociálního učení)
Struktura a dynamika sociální skupiny, školní třída (sociální normy, status, role atd.)
Sociální percepce a komunikace - percepčně postojová orientace učitele
Interakce učitel x žáci (atribuční procesy)
Anotace:
Kurz navazuje na Základy psychologie a rozvíjí znalosti studentů v oblasti pedagogické a sociální psychologie. Tyto discipliny tvoří nezbytnou součást učitelské profese. Kurs by měl umožnit budoucím učitelům získat potřebný psychologický základ pro uplatnění pedagogických a didaktických dovedností.