Charles Explorer logo
🇨🇿

Školní pedagogika a psychologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
O02213005

Sylabus

* Cíl kurzu:

Zvýšit citlivost budoucích učitelů pro pedagogicko psychologické situace ve

školní praxi. Informovat o možnostech využití psychologických služeb v současném školství.

* Obsah kurzu:

- Školní a poradenská psychologie v učitelské přípravě.

- Současný systém poradenských služeb ve školství.

- Školní zdatnost žáka, možné příčiny školních neúspěchů.

- Psychologie školní třídy, diagnostika a možnosti intervence.

- Žáci s problémovým chováním v období pubescence a adolescence.

- Prevence sociopatogenních jevů, práce s třídní skupinou.

- Specifické poruchy učení , příčiny, reedukace. Problémy těchto žáků na 2. stupni ZŠ a ŠS.

- Komunikace mezi školou a rodinou, konzultační aktivity třídního učitele.

- Profesionální příprava výchovného poradce a třídního učitele při pedagogicko psychologickém vedení školní třídy.

Anotace

Obsah psychologické části kurzu:

Anotace:

Kurz je zaměřen na školní a poradenskou psychologii. Informuje o možnostech využití psychologických služeb ve školství. Kurz se skládá z přednášek k základním tématům školní psychologie: školní zdatnost žáka, psychologie školní třídy, specifické poruchy učení , příčiny a možnosti reedukace, práce s nadanými žáky, problematika prevence sociopatogenních jevů, informuje o individuálním a skupinovém poradenství.

Psychologická část semináře:

Tato část je zaměřena na psychologickou problematiku individuální práce s dítětem a třídou s akcentem na diagnostiku ( metoda pozorování, rozhovor, sociometrie), intervenci a výchovné působení na dítě či třídu s cílem zvýšit citlivost studentů pro tuto práci učitele. Je prováděna psychologická analýza pedagogických dat studentů získaných při pobytu na škole, jejich interpretace a diskutována vhodnost a efektivita možných intervencí.