* Cíl kurzu:
Zvýšit citlivost budoucích učitelů pro pedagogicko psychologické situace ve
školní praxi. Informovat o možnostech využití psychologických služeb v současném školství.
* Obsah kurzu:
- Školní a poradenská psychologie v učitelské přípravě.
- Současný systém poradenských služeb ve školství.
- Školní zdatnost žáka, možné příčiny školních neúspěchů.
- Psychologie školní třídy, diagnostika a možnosti intervence.
- Žáci s problémovým chováním v období pubescence a adolescence.
- Prevence sociopatogenních jevů, práce s třídní skupinou.
- Specifické poruchy učení , příčiny, reedukace. Problémy těchto žáků na 2. stupni ZŠ a ŠS.
- Komunikace mezi školou a rodinou, konzultační aktivity třídního učitele.
- Profesionální příprava výchovného poradce a třídního učitele při pedagogicko psychologickém vedení školní třídy.
Obsah psychologické části kurzu:
Anotace:
Kurz je zaměřen na školní a poradenskou psychologii. Informuje o možnostech využití psychologických služeb ve školství. Kurz se skládá z přednášek k základním tématům školní psychologie: školní zdatnost žáka, psychologie školní třídy, specifické poruchy učení , příčiny a možnosti reedukace, práce s nadanými žáky, problematika prevence sociopatogenních jevů, informuje o individuálním a skupinovém poradenství.
Psychologická část semináře:
Tato část je zaměřena na psychologickou problematiku individuální práce s dítětem a tř ídou s akcentem na diagnostiku ( metoda pozorování, rozhovor, sociometrie), intervenci a výchovné působení na dítě či třídu s cílem zvýšit citlivost studentů pro tuto práci učitele. Je prováděna psychologická analýza pedagogických dat studentů získaných při pobytu na škole, jejich interpretace a diskutována vhodnost a efektivita možných intervencí.