Tematický plán
Studijní obor: VVP II. cyklus
Katedra: pedagogické a školní psychologie
Typ studia: magisterské, interní
Kurs: K54 Symboly v komunikaci
Forma výuky: přednáška a seminář rozsah: 1 semestr
Vstupní podmínky: ukončení prvního cyklu MS
Ukončení: zápočet
Semestr: letní
Školní rok: 2004/05
Vyučující: Dana Bittnerová
Požadavky k zápočtu: účast na seminářích, seminární práce formou referátu
Cíl kursu: Rozšíření obrazu (percepce) školní reality o kulturně a sociálně antropologický pohled, s důrazem na vnitřní smysl kulturních jevů v rámci komunikace sociální skupiny.
Obsah kursu: Přednášky a semináře se zaměří na popsání a analýzu školní reality z hlediska etnografie a kulturní a sociální antropologie. Na školu se tedy bude pohlížet jako na sociální entitu, která v sobě zahrnuje dvě skupiny, žáky a učitele. Na příkladě vybraných kulturních fenoménů pak bude prezentován dialog jak mezi oběma skupinami tak uvnitř skupiny dětí. Důraz bude kladen především na pochopení jisté autonomie dětské kultury a z toho vyplývajících odlišných "schémat" chování a hodnotových priorit u dětí.
Anotace: Obsahem kursu je popis školní reality z hlediska kulturní a sociální antropologie. Důraz je kladen na vnitřní smysl kulturních jevů v rámci komunikace ve škole a v dětské skupině.
Na příkladě vybraných kulturních fenoménů je prezentován způsob interpretace těchto fenoménů buď v rámci kultury jako takové či z hlediska kultury sociální skupiny (škola, dětské skupina). Kurs tak bude směřovat k pochopení jisté autonomie dětské kultury a z toho vyplývajících odli šných "schémat" chování a hodnotových priorit u dětí.