Charles Explorer logo
🇨🇿

Zdravý životní styl

Předmět na Pedagogická fakulta |
O02214009

Sylabus

Obsah předmětu:

Zdraví ? determinanty zdraví, zdraví a životní styl, WHO, dokument "Zdraví 21"

Zdraví a nemoc ? psychosomatika, zásady péče o zdraví se zaměřením na děti školního věku, lékařská péče léčební a preventivní

Bio-psycho-sociální faktory udržující, posilující a podporující zdraví

Období dospívání - fyziologický průběh puberty (biologická, psychická, sociální problematika), zdravotní problémy dospívání, dospívání jako rizikové období v ontogenezi

Reprodukční zdraví v období dospívání - negativní jevy poškozující zdraví dospívajícího (předčasný koitální styk, těhotenství, interrupce, pohlavně přenosné choroby, HIV/AIDS, gynekologické záněty)

Faktory poškozující zdraví a zkracující život (stres, kouření, alkohol, rizikové sexuální chování apod). Mediální manipulace.

Výživa a zdravotní stav, změny nutričního chování a podpora zdraví

Multidisciplinární systém ochrany týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v

Anotace

Smyslem předmětu je předložit variability praktického strategického jednání vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví, včetně způsobů prevence. Na základě dostupných výsledků výzkumů mapujících úroveň zdravotního stavu obyvatelstva předmět poskytuje argumenty k nutnosti hledat cesty k podpoře zdraví. V návaznosti na programové dokumenty WHO analyzuje determinanty zdraví a vymezuje hlavní úkoly v oblasti výchovy ke zdravému životnímu stylu. Zejména se jedná o strategii zvládání auto-destruktivního jednání, ohrožení závislostmi, civilizačních chorob, stresu, skrytých forem násilí, zneužívání, šikany, mediální manipulaci, zdraví poškozující nutriční chování (poruchy příjmu potravy).

Důraz je kladen na problémy spojené s implementací výchovy ke zdravému životnímu stylu do školních vzdělávacích programů. Předmět je koncipován jako příprava pro působení třídního učitele na škole