Tematický plán přednášek
1. Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.
2. Přírodovědné vzdělání v ČR a EU - jednotlivé předměty x integrované přístupy. Výsledky mezinárodních srovnávacích studií.
3. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, ŠVP. Standard základního vzdělávání.
4. RVP ZV - cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata.
5. Vzdělávací oblast Člověk a příroda - cíle a obsah vzdělávacího oboru Přírodopis.
6. Přírodopisné učivo v ostatních vzdělávacích oblastech. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví - cíle a obsah vybraných částí vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Vzdělávací oblast Člověk a sv ět práce - cíle a obsah vybraných částí vzdělávacího oboru.
7. Průřezová témata a jejich zařazování do výuky. Průřezové téma Environmentální výchova - cíle, obsah a možnosti zařazení do výuky přírodopisu.
8. Rámcový učební plán. Tvorba ŠVP, její metodická podpora. Školní učební plán. Tvorba ročních tematických plánů výuky přírodopisu.
9. Didaktické zásady výuky přírodopisu.
10. Organizační formy výuky přírodopisu.
11. Metody výuky přírodopisu.
12. Učebnice pro výuku přírodopisu.
13. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku přírodopisu.
14. Příprava učitele na vyučovací hodinu.
15. Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení. Tematický plán cvičení
1. Úvodní motivační exkurze (botanická zahrada v Praze - Tróji).
2. Seznámení se vzdělávacími dokumenty pro ZŠ.
3. Seznámení s dostupnými učebnicemi přírodopisu.
4. Příprava na vyučovací hodinu - vytvoření přípravy na 1 vyučovací hodinu na zadané téma. Vyučovací metody dle výběru studenta. Prezentace přípravy v rámci časových možností na semináři. Odevzdání přípravy před ústním zkoušením.
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku přírodopisu na základní škole. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad, měl by znát učebnice přírodopisu dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci.