1. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP G, ŠVP.
2. Standard vzdělávání na čtyřletém gymnáziu. Učebními dokumenty pro gymnázia: Učební plán gymnázia s osmiletým studijním cyklem, Učební plán gymnázia se čtyřletým studijním cyklem.
3. RVP G - cíle gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzd ělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata.
4. Vzdělávací oblast Člověk a příroda - cíle a obsah vzdělávacího oboru Biologie.
5. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví - cíle a obsah vybraných částí vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
6. Průřezové téma Environmentální výchova - cíle, obsah a možnosti zařazení do výuky biologie.
7. Rámcový učební plán. Tvorba ŠVP, její metodická podpora. Tvorba ročního tematického plánu.
8. Učebnice a ostatní literatura pro výuku biologie.
9. Organizační formy výuky biologie.
10. Metody výuky na SŠ.
11. Maturita - nové pojetí závěrečné zkoušky.
12. Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.
13. Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie - SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda. Tematický plán cvičení
1. Seznámení se vzdělávacími dokumenty a učebnicemi biologie pro SŠ.
2. Samostatné mikrovyučování, případně další výstupy dle zadání vyučující.
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad, měl by znát učebnice biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci.
Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení středoškolských studentů do různých forem zájmové odborné činnosti.
Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro danou skupinu studentů.