Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika biologie II

Předmět na Pedagogická fakulta |
O02302031

Sylabus

1. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP G, ŠVP.

2. Standard vzdělávání na čtyřletém gymnáziu. Učebními dokumenty pro gymnázia: Učební plán gymnázia s osmiletým studijním cyklem, Učební plán gymnázia se čtyřletým studijním cyklem.

3. RVP G - cíle gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata.

4. Vzdělávací oblast Člověk a příroda - cíle a obsah vzdělávacího oboru Biologie.

5. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví - cíle a obsah vybraných částí vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.

6. Průřezové téma Environmentální výchova - cíle, obsah a možnosti zařazení do výuky biologie.

7. Rámcový učební plán. Tvorba ŠVP, její metodická podpora. Tvorba ročního tematického plánu.

8. Učebnice a ostatní literatura pro výuku biologie.

9. Organizační formy výuky biologie.

10. Metody výuky na SŠ.

11. Maturita - nové pojetí závěrečné zkoušky.

12. Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.

13. Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie - SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda. Tematický plán cvičení

1. Seznámení se vzdělávacími dokumenty a učebnicemi biologie pro SŠ.

2. Samostatné mikrovyučování, případně další výstupy dle zadání vyučující.

Anotace

Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad, měl by znát učebnice biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci.

Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení středoškolských studentů do různých forem zájmové odborné činnosti.

Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro danou skupinu studentů.