Charles Explorer logo
🇨🇿

Mineralogie České republiky

Předmět na Pedagogická fakulta |
O02302035

Sylabus

Obsah kurzu:1.-2. Mineralogie, krystalografie:vymezení vědního oboru mineralogie, předmět oboru, vztahy k jiným geologickým a aplikovaným oborům, krystalografie, definice krystalu, geometrie krystalu (Eulerova věta, krystalové osy, střed, osy souměrnosti, krystalografické zákony, struktura a symetrie krystalů (operace souměrnosti a prvky souměrnosti), krystalové osní elementy, krystalové tvary, spojky, srostlice, krystalografické soustavy (7 ks jejich charakteristika, základní krystalové tvary, minerály), vznik krystalů (tvar, habitus), povrch krystalu a jakost ploch, morfologie agregátů, pseudometamorfózy, atomová stavba krystalů, krystalová mřížka (definice, typy). 3-4.

Fyzikální a chemické vlastnosti minerálů:mechanické vlastnosti minerálů (štěpnost, lom, tvrdost), hustota, magnetické a elektrické vlastnosti, radioaktivita minerálů, barva, barva vrypu, lesk, luminiscence vymezení, optické vlastnosti (isotropní a anisotropní minerály, lom, Beckeho linka, disperze, polarizace, dvojlom, polarizační mikroskop, omezení minerálů, zhášení minerálů, interference světla, opticky jednoosé a dvojosé minerály); chemická mineralogie (koloidy, metakoloidy, voda v minerálech), isomorfie, polymorfie, isodimorfie, podvojné soli, metody výzkumy minerálního chemismu, Výskyt a geneze minerálů: parageneze, klasifikace ložisek, vznik minerálů (z magmatu, hlubinná pneumatolýza, hydrotermálních roztoků, z plynných exhalací, chemogenní a biogenní vznik, sedimentární metamorfózy, sekundární ložiska).5-6. Mineralogický systém:Znalost krystalografické soustavy, fyzikálních a chemických vlastností, parageneze, naleziště v ČR a ve světe; I. prvky (Cu, Ag, Au, Hg, Fe, Pt, As, S, C); II sulfidy (chalkozín, argentit, pentlandit, sfalerit, chalkopyrit, tetraedrit, pyrhotin, galenit, cinabarit, antimonit, bismutin, pyrit, markazit, arsenopyrit, molybdenit, proustit, pyrargyrit); III. halovce (halit, sylvin, fluorit, karnalit); IV. oxidy (led, kuprit, spinel, magnetit, chromit, korund, hematit, ilmenit, křemen, chalcedon, opál, rutil, anatas, kaseterit, wolframit, uraninit, goethit, manganit, limonit, bauxit); V. karbonáty (ledek, kalcit, magnezit, dolomit, ankerit, siderit, aragonit,malachit, azurit); VI. boráty (borax), VII. sírany (baryt, celestin, anhydrit, sádrovec, chalkantit, scheelit); VIII. fosfáty (monazit, apatit, fosforit, vivianit); IX. silikáty - a) nesosilikáty (zirkon, olivín, pyrop, almandin, spessartin, grosulár, andradit, uvarovit, kyanit, andaluzit, sillimanit, topaz, staurolit); - b) sorosilikáty (epidot), - c) cyklosilikáty (beryl, cordierit, turmalin); - d) inosilikáty (diopsid, augit, jadeit, aktinolit, obecný amfibol); - e) fylosilikáty (prehnit, mastek, biotit, muskovit, lepidolit, glaukonit, serpentin, kaolinit); - f) tektosilikáty (Na-Ca živce, K-živce, leucit, natrolit); X. organolity (whewellit, jantar, ozokerit).

Tektity a meteority (chondrity, siderity, siderolity), přírodní skla.7-12. Mineralogie ČR:Ložiska vázaná na magmatity a krystalinika (pegmatity, metamorfované hadce a amfibolity, mramory); rudní ložiska (skarny, sulfidické ložiska, rudní žíly); minerály povrchových a podpovrchových vyvřelin (spility, diabasy, melafyry, čediče a znělce); minerály sedimentů (primární a sekundární); užitkové minerály (rudy, suroviny pro chemický průmysl, soli, žaruvzdorné, keramické, sklářské a stavební suroviny), drahé kameny. horninové, vedlejší a akcesorické minerály

Anotace

Studijní předmět seznamuje posluchače magisterského studia učitelství biologie s minerogenetickou rajonizací území České republiky, se vznikem jednotlivých mineralogických lokalit, s popisem těchto lokalit i s tím, které minerály zde lze nalézt i jak je využít ve školní praxi. Součástí semináře je zpracování semestrální práce o mineralogické lokalitě v okolí bydliště či působiště studenta.