Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika ČJ I

Předmět na Pedagogická fakulta |
O02303014

Sylabus

Studijní obor: Učitelství ČJL pro 2. st. ZŠ a SŠ

* Kurz: K14 Didaktika českého jazyka I

Ukončení: zápočet

Vyučující: PhDr. Ondřej Hausenblas

Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast na semináři, průběžné četby se záznamem, zpracování úkolů - doložit portfoliem 2. Obeznámenost s rpobelmatikou RVP a ŠVP v češtině, přehled o aktuálním dění v oblasti didaktiky ČJ a výuky ČJ na ZŠ, SŠ (odborné časopisy) 3. Seminární práce

Forma zkoušky: -

Požadavky ke zkoušce: -

Cíl kurzu: Studenti získají prvotní vhled a vědomosti potřebné pro moderní výuku ČJ na ZŠ a SŠ (poměr dorozumívacích činností a gramatiky s pravopisem, cíle a obsah výuky na ZŠ i SŠ - modelově některé problémy žáků ve výuce s temat. celky, pojětí výuky v učebnicích ČJ, normativní dokumenty, termíny užívané při výuce ČJ, zásady formativního hodnocení, úskalí klasifikace), částečně si osvojí i dovednosti potřebné pro plánování výuky k některému z cílů RVP.

Obsah kurzu: Potřeby žáků a problémy s výukou v ČJ, očekávané výstupy ČJL v RVP a vzájemná souvislost jazykové a literární výchovy. Pojetí a cíle, způsoby vymezení obsahu výuky ČJL. Plánování výuky k OVO. Pojetí výuky k dorozumívání v souč. učebnicích a dalších příručkách. Problematika nové maturitní zkoušky. Odborná literatura.

Anotace

Přednáška bude studentům poskytovat odborné zdůvodnění pro strategie, postupy a metody probírané v seminářích didaktiky ČJ. Bude propojovat konkrétní problémy výuky mateřštiny ve třídách na ZŠ a SŠ se skutečnými procesy dorozumívání a s tradicemi i s předpisy v předmětu ČJL.

Seznámí studenty s podobou ČJ v Rámcových vzdělávacích programech i s problematikou zavádění školních vzdělávacích programů v ČJ. Bude konkrétně vymezovat vztahy mezi výukou literární a jazykovou.

Seznámí studenty s výsledky zkoumání gramotnosti a povede je k vytvoření představy o cílích výuky a o roli učitele češtiny. Zaměří se na to, aby si studenti ujasnili základní linie výuky mateřštině (produkci a recepci i informovanost o fungování jazyka v řeči a kultuře) a roli učebnic a příruček.