Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Pragmatics

Class at Faculty of Education |
O02303051

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Studijní obor: Učitelství pro SŠ a 2. stupeň ZŠ* Kurz: K51 Úvod do pragmatikyUkončení: zápočet, zkouškaVyučující: PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.Požadavky k zápočtu: seminární práce - pragmatická analýza textuForma zkoušky: ústní na základě prostudované literatury (zahrnuje i základy jazykovědy)Požadavky ke zkoušce: prostudovaná studijní literatura (skripta, články)Cíl kurzu: seznámit studenty s teoretickými poznatky pragmatické lingvistiky, naučit studenty pracovat s texty a provádět jejich pragmatickou analýzuObsah kurzu: Role pragmatiky v lingvistickém popisu.

Komunikačně - pragmatický obrat v jazykovědě. Psycholingvistické a sociolingvistické aspekty komunikace.

Teorie mluvních aktů. Kooperační a zdvořilostní princip, konflikt.

Kontext. Implikatura a presupozice.

Deixe. Mimojazykové prostředky komunikace.

Analýza dialogu. Analýza textů z hlediska působení komunikativních funkcí.

Zápočet nutno zapsat do indexu i Erudia zároveň, a to do konce zkouškového období semestru, kdy kurz proběhl.

Annotation

Tasks and functions of pragmatics. The fuction of pragmatics within linguistics: trying to solve the practical difficulties that are inherent in the exercise of linguistic functions ("outside agents"). Pragmatics as the study of language from a user point of view.

Grice´s maxims of conversation: the Gricean model of meaning and conversational implicature (any of the maxims can be exploited to generate implicata). Discourse analysis: the explanation of a speaker´s ability to assign interpretations to given utterances in a given context and draw interferences from them.

Acts of speech. Pragmatics in teaching-learning relationship.