Charles Explorer logo
🇨🇿

Jazyk období baroka. Jazyková situace od národního obrození až po současnost

Předmět na Pedagogická fakulta |
O02303066

Sylabus

Studijní obor: učitelství ČJ pro 2. st. ZŠ a pro SŠ

* K66: Jazyk období baroka. Jazyková situace od obrození až po současnost

Ukončení: Z

Vyučující: PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.

Forma zápočtu: písemná a ústní

Požadavky k zápočtu: Aktivní diskuse o prostudované studijní literatuře (průběžně). Jazyková interpretace vybraného barokního textu (písemná práce, 30.4.2010). Kritická reflexe studijní literatury (písemně formou výkladu či eseje, 30.4.2010).

Cíl kurzu: získat syntetizující pohled na vývoj jazyka jazyk obecně a na zákonitosti jeho vývoje; utvoření si kritického názoru na specifika jazykové situace na území Čech, Moravy a Slezska, příp. a Čech, Moravy, Slezska a Slovenska

Obsah kurzu: 1. Četba, příp. transkripce, a všestranný jazykový rozbor textů různých žánrů (literární povahy, ale i jazykovědných spisů). Jazyková situace období baroka, místo českého jazyka v různých oblastech komunikace. Nejvýznamnější osobnosti barokní bohemistiky, jazyk nejvýznamnějších literárních památek. 2. Jazyková situace na území Čech, Moravy a Slezska v posledních dvou stech letech: postavení češtiny v mnohonárodnostní monarchii, koexistence spisovného jazyka a jazyka obecného, diglosie; vývoj kodifikačních snah; teritoriálně podmíněná jazyková variantnost; jazyková situace na území Československé republiky, dvojjazyčnost, tzv. československý jazyk, česko-slovenské jazykové vztahy, jazykové zákony; současnost, problematika menšinových jazyků.

Anotace

Četba a výklad barokních textů u žánrů příznačných pro toto období (duchovní písně, modlitby, kázání).

Vývoj jazykové situace na území Čech, Moravy a Slezska, příp. Slovenska.