Stručný obsah kursu: V prvním didaktickém semestru musíme objevit způsoby, kterými se dá podporovat čtenářství u jednotlivce i třídy. Konkrétní postupy, které získávají žáka pro čtení, a s tím související vyjasňování toho, co sami považujete za čtenářství a jak je výchova ke čtenářství chápána v učebních dokumentech. Jak se se čtenářstvím zacházívá ve škole a co opravdu funguje? Metody si ověříme i na sobě.
Snažíme se vybudovat přístupy, které mohou zlepšit naše pojetí četby, literární historie a teorie, cílů vyučovacího předmětu tak, aby skuteční dnešní žáciy na základní i střední škole chtěli spolupracovat a číst. K tomu hledáme cesty k prohloubení zážitku i porozumění dílu a ke sdílení svého pochopení a prožitku s ostatními čtenáři. Práce v semináři (jako práce s dětmi ve třídě) bude kooperativní.
* Požadavky k udělení zápočtu: aktivní přítomnost v seminářích - trvalé vyjadřování vlastního stanoviska, diskuse, zpracování zadaných úloh z četby, prezentace skupinově vypracovaných materiálů,
četba pracovních textů z krásné a odborné literatury v předepsaném (nevelkém) rozsahu, seminární práce: zcela praktická, ale systémově podložená příprava a prezentace vlastní lekce zpracující některé z "témat literární výuky" nebo problémy výuky podle přístupů poznaných v semináři.
Hledáme zájemce, kteří by si od října do půli listopadu 07 chtěli vyměňovat emaily v angličtině s americkými studentkami/studenty učitelství z Grand Valley University (Mi) o četbě dětských knih a o rozvoji čtenářství, o čtenářských zvycích a případně o nedávné české historii. Ozvěte se co nejdříve na hausen@ecn.cz . Více na literárně-didaktickém webu O. Hausenblase.
Základní seminář je zaměřen na poznání a pochopení problematiky čtenářství a jeho oživení a dalšího rozvoje u žáků. Zabývá se cíli, podmínkami a postupy v rozvoji čtení a čtenářství.
Uvádí některá řešení modelových situací a studenti si zkusí praktickou aplikaci různých metod literární výchovy. Návazné volitelné semináře se věnují konkrétním problémovým okruhům oborové didaktiky.