Obsah přednášky bude podporovat výuku v seminářích a zároveň zahrnovat požadavky na znalosti a rozhled studentů při skládání zkoušky z didaktiky a u státnic.
* Problémové oblasti:
- Jak funguje literatura ve společnosti a ve škole
- Krása, hodnota, prožitek a literární dílo ve škole; zakládání celoživotního čtenářství,
- Různé cíle a koncepce literární výchovy
- Rozmanité literárněestetické aktivity; okolnosti ovlivňující rozvoj čtenářství
- Porozumění textu, didaktická interpretace
- Struktura a funkce dokumentů regulujících výuku
Hledáme zájemce, kteří by si od října do půli listopadu 07 chtěli vyměňovat emaily v angličtině s americkými studentkami/studenty učitelství z Grand Valley University (Mi) o četbě dětských knih a o rozvoji čtenářství, o čtenářských zvycích a případně o nedávné české historii. Ozvěte se co nejdříve na hausen@ecn.cz . Více na literárně-didaktickém webu O. Hausenblase.
Přednáška bude seznamovat studenty s procesy četby a spojovat je se souvislostmi v literatuře, s procesy myšlení a s výukou ve škole. Bude pomáhat studentům k rozhodování v dilematech výuky (v pojetí předmětu i volbě postupů). Bude modelovat řadu strategií a metod pro výuku i strategií čtenářských, s oporou v čtenářské i studijní zkušenosti studentů a v práci v seminářích. Pomůže studentům spojit složitější pojmy a termíny poetologické a školské (RVP) s praxí ve třídě.
Demonstruje reflektující přístup učitele k textu, k výuce a k žákovu výkonu. Osvětlí souvislosti mezi četbou, psaním a výukou mateřskému jazyku, i mezi výukou literatuře a žákovým čtením v ostatních předmětech.