* Charakteristika kurzu:
Pokusíme se vyjasnit a vymezit u několika reprezentativních zjevů české literatury (proudů, období, autorů nebo děl) proč a čím by mohly stát žákům a studentům mezi 6. a 13. ročníkem vzdělávání (na 2. - 3. stupni škol) za to, aby se jimi zabývali. K jednotlivým zjevům promyslíme a připravíme postupy a metody pro výuku tak, abychom udrželi zájem žáků a jejich aktivitu v učení a abychom obohatili jejich
čtenářství o prožitky, dovednosti, znalosti i pojmy.
* K tomu bude třeba: důkladně přečíst na každý ze seminářů příslušná literární díla a k nim i některá odborná pojednání - četba s porozuměním a její písemná reflexe bude povinná prostudovat, co nabízejí platné i chystané školské dokumenty (osnovy a RVP) a diskuse kolem nich - obeznámenost bude kontrolována
řádně pochopit, co znamenají potřebné pojmy a termíny literárněvědné i údaje literárněhistorické - pochopení pojmů a termínů ve vztahu k chápání literárního díla bude vyžadováno vypracovat u každého ze zjevů svůj vlastní plán výuky a odevzdat ho písemně v semináři - odevzdání v kvalitě odpovídající poznatkům ze semináře bude podmínkou zápočtu prezentovat v semináři průběžně a soustavně své znalosti, zkušenosti a plány ostatními- pasivita bude sankcionována náhradními úkoly
Práce v semináři (jako práce s dětmi ve třídě) bude silně kooperativní (aby pochopení smyslu díla vznikalo společným úsilím) a zároveň individuální (aby si každý účastník odnesl své plány hodin konzultované s kolegy).
* Cíle kurzu:
Kurs má studentům pomoci, aby v jeho průběhu a po skončení mohli:
číst literární díla "školní četby" s pochopením pro zájem žáků podle idejí a emocí v díle nabízených a podle jeho literárního významu konstruovat činnosti pro hodiny literární výuky vytvořit si zásobu plánů lekcí připravených k dotváření podle třídy žáků získat zásobník aktivizačních metod a postupů pro výuku literatury lépe chápat a pro výuku využívat přirozené procesy četby, porozumění a prožívání sdílet s druhými své prožitky a myšlenky a využívat jich pro výstavbu lekcí přiměřeně a smysluplně hodnotit procesy a činnosti v hodinách literatury smysluplně a srozumitelně propojovat roli učitele čtenářů s rolí učitele kultury
* Požadavky k udělení zápočtu: aktivní přítomnost v seminářích - trvalé vyjadřování vlastního stanoviska, diskuse, zpracování zadaných
úloh, prezentace individuálně i skupinově vypracovaných materiálů,
četba a zpracování textů z krásné a odborné literatury v předepsaném rozsahu, plány lekcí: zcela praktické, ale systémově podložené přípravy (příp. prezentace) vlastních lekcí zpracující probíraná "témata literární výuky" podle přístupů poznaných v semináři.
Hledáme zájemce, kteří by si od října do půli listopadu 07 chtěli vyměňovat emaily v angličtině s americkými studentkami/studenty učitelství z Grand Valley University (Mi) o četbě dětských knih a o rozvoji čtenářství, o čtenářských zvycích a případně o nedávné české historii. Ozvěte se co nejdříve na hausen@ecn.cz . Více na literárně-didaktickém webu O. Hausenblase.
Základní seminář je založen na řešení modelových situací a na praktické aplikaci různých metod literární výchovy. Návazné volitelné semináře se věnují konkrétním problémovým okruhům oborové didaktiky.