Didaktika III. Vyučující: Mgr. Štěpánka Klumparová Obsah semináře: V tomto semestru se budeme zabývat těmito okruhy témat:
1. Hodnocení v literární výchově a jeho začlenění do plánování hodin
2. Vyučovací metody pro osvojování poznatků z literární teorie a literární historie
3. Reflexe příprav a odučených hodin z praxe - společné řešení problémů vzniklých na praxi
4. Dílna čtení
5. Filmové a divadelní adaptace liter árního díla
6. Počítačové hry a jejich literární předlohy
7. Fenomén komiksů + další témata dle potřeb a zájmu studentů Požadavky k zápočtu: budou zveřejněny v semináři * Didaktika literatury III u O. Hausenblase V semináři se soustředíme na to, abychom
1. co nejlépe využili souvislé pedagogické praxe I a II
2. si vybudovalůi zásobník pramenů, textů, pomůcek pro výuku zaměřených na oficiální cíle výuky literatury v RVP
3. k znalostem a zkušenostem z plánování hodiny přidali řadu metod a postupů pro interpretaci textu a pro jeho zpracování v hodinách literatury. Budeme využívat dokumentace z praxí od studentů v předchozích ročnících (přípravy a reflexe provedných postupů), videonahrávek výuky literatury ze škol středních a základních a jejich rozborů, tuzemských i zahraničních pramenů (časopisy, webové stránky). * Didaktika literatury III u dr. Šlegrové Seminář didaktiky je zaměřen na praktickou středoškolskou didaktiku. Zaměříme se na různé přístupy k výuce literatury, možnosti propojení literatury s výukou jazyka a stlistiky, způsoby testování a hodnocení vědomostí žáků. Budeme se věnovat práci s literárním textem v hodinách, jeho zařazením do stuktury hodiny, volbou vhodného textu, prozumění a prožitku z něj. Zmíníme i další důležitá témata - rozvoj čtenářství, plánování výuky, přípravy na konkrétní hodiny, příprava studentů na maturity a podobně. Výuka vychází z praktických zkušeností vyučující na gymnáziu.
Základní seminář je založen na řešení modelových situací a na praktické aplikaci různých metod literární výchovy. Návazné volitelné semináře se věnují konkrétním problémovým okruhům oborové didaktiky.