Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika matematiky I

Předmět na Pedagogická fakulta |
O02310031

Sylabus

Poznávací proces, pojmotvorný proces

Formální učení - interpretace

Diagnostika a reedukace formalismu

Konstruktivismus v didaktice matematiky

Projekty ve vyučování matematice

Fylogeneze a ontogeneze v poznávacím procesu

Jazyk matematiky a jeho znakové charakteristiky (Názvy a značky, Standardy)

Číslo - fylogeneze pojmu, základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ

Modely zlomku

Modely záporných čísel

Číselná osa a racionální čísla

Reálná císla ve vyučování matematice

Procenta

Číslo a proměnná

Algebraické výrazy - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ

Rovnice a nerovnice - fylogeneze

Rovnice a nerovnice - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ

Planimetrie - fylogeneze

Planimetrie - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ

Planimetrie - geometrické konstrukce, měření délek a úseček, měření délek a úhlů, měření obvodů a obsahů

Stereometrie - fylogeneze

Stereometrie - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ, hra Sova

Modelování a matematizace reálných situací, mezipředmětové vztahy

Práce s daty

Projektování učiva v práci učitele matematiky (pojmová mapa, standardy v práci učitele matematiky, formulace výstupů výuky - taxonomie)

Příprava na praxi, záznamové archy, sbírání zajímavých zkušeností a příběhů (bude diskutováno v DM2), nabídka víceméně pravidelného scházení se v době praxe k diskusi aktuálních problémů

Anotace

Základy didaktiky matematiky: didaktická interpretace matematických poznatků, pojmotvorný proces, formální poznatky, konstruktivismus, projektová metoda. Fylogeneze a ontogeneze pojmu číslo.

Fylogeneze a ontogeneze pojmů z planimetrie a stereometrie. Modelování a matematizace reálných situací.