Obsah předmětu:
Zdraví ? determinanty zdraví, zdraví a životní styl, WHO, dokument "Zdraví 21"
Zdraví a nemoc ? psychosomatika, zásady péče o zdraví se zaměřením na děti školního věku, lékařská péče léčební a preventivní
Člověk a životní prostředí ? faktory ohrožující zdraví
Tělesná a duševní hygiena, stres, relaxace
Prevence infekčních onemocnění ? infekční choroby v dětském věku, očkování
Alimentární nákazy
Reprodukční zdraví
Neinfekční onemocnění (civilizační choroby) ? příčiny vzniku, charakteristika jednotlivých onemocnění, prevence (choroby srdce a cév, nádorová onemocnění, diabetes, osteomalacie, zubní kaz apod.)
Výživa a zdravotní stav (nutriční návyky, zásady zdravé výživy, alternativní stravovací směry)
Poruchy příjmu potravy
Rizika závislostí ? problematika kouření a pití alkoholu, nelegální návykové látky
Výchova ke zdraví v práci třídního učitele
Podpora zdraví ve škole ? možnosti spolupráce v komunitě
Na základě dostupných výsledků výzkumů mapujících úroveň zdravotního stavu obyvatelstva předmět poskytuje argumenty k nutnosti hledat cesty k podpoře zdraví. V návaznosti na programové dokumenty WHO analyzuje determinanty zdraví a vymezuje hlavní úkoly v oblasti výchovy ke zdravému životnímu stylu. Konkrétně sleduje problematiku nutričního chování, prevence infekčních a civilizačních chorob a ochranu zdraví související s výskytem společensky nežádoucích jevů.
Předmět dále ukazuje cesty k širší podpoře zdraví ve škole. V návaznosti na obsah vzdělávání vymezuje zásady podpory zdraví vytvářením příznivých (materiálních i sociálních) podmínek ve škole, respektováním zásad kooperace ve výuce a atmosférou otevřeného partnerství.