Smyslem kurzu je přiblížit studentům oboru pedagogika formou přednášek, diskusí nad videoukázkami a rozboru dokumentů teorii alternativního pedagogického myšlení a jeho odraz ve školské praxi ve světě a u nás. Studenti získají přehled o problematice a jejich profilových problémech. Nabídka témat:
1.Úvod do problematiky, terminologie, literatura, metodologické přístupy. Smysl zrodu a šíření alternativní pedagogiky.
2.Alternativní pedagogika a školství jako zdroj řešení současných problémů v oblasti výchovy a vzdělávání. Antiautoritativní pedagogické myšlení.
3.Principy a obsah alternativní pedagogiky. Mantinely a bariéry v alternativní pedagogice.
4.Proudy alternativní pedagogiky a jejich klasifikace. Shody a rozdílnosti mezi nimi. Oblast předškolní, primární a sekundární úrovně vzdělávání z hlediska alternativní pedagogiky.
5. Waldorfská pedagogika a její realizace. Základní rysy. Vývoj ve světě a u nás.
6. Pedagogika Petra Petersena a jenský plán. Organizace života školy. Ohlas ve světě a u nás.
7. Daltonský plán a individualizace vyučování H. Parkhurstové. Ohlas ve světě a u nás.
8. Pedagogika Marie Montessori ve světě a u nás.
9. "Pedagogika" postpedagogického amikačního myšlení H. von Schoenebecka.
10. Didakticko metodické problémy alternativní pedagogiky. Pojetí dítěte a dospělého.
11. Volné téma dle výběru studentů.
12. Závěrečný seminář formou studentské konference